Binnenland

20 miljoen euro te verdelen op graf van de V&D-Schoolcampus

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 20 miljoen euro te verdelen op graf van de V&D-Schoolcampus

[NOS] Het was een goed bewaard geheim: hoeveel omzet maakt de Schoolcampus van V&D jaarlijks? V&D was marktleider in de markt voor schoolartikelen, maar zweeg altijd over de resultaten. Nu het warenhuis ten onder is gegaan, wil een voormalige medewerker wel uit de school klappen: "Tussen de 18 en 20 miljoen euro. We hadden een marktaandeel van tegen de 50 procent."

Die markt was volgens hem de laatste jaren redelijk stabiel. "De meeste winst zat op agenda's en rugzakken als Eastpak. Op dat soort artikelen werd 50 procent winst gepakt. Nee, V&D is niet failliet gegaan door de Schoolcampus, meneer", aldus de man die niet met zijn naam vermeld wil worden.

Aasgieren

Als aasgieren storten de concurrenten zich nu op het gat in de markt: van Action tot Bruna, van Xenos tot Aldi. Wie verkoopt er eigenlijk geen agenda's, schooltassen en/of kaftpapier?

De directeur van Bruna (300 winkels), Fred Zeegers, is er open over in een interview met het NOS Radio 1 Journaal: "Het wegvallen van V&D was voor ons een zegen. Onze omzet van schoolartikelen stijgt dit jaar met 60 procent. Komt niet alleen door de V&D-effecten hoor, ook door onze eigen inzet natuurlijk."

Zo heeft de keten twee pop-upstores, tijdelijke winkels, in Eindhoven en Utrecht, met alleen maar schoolspullen. "Wij zijn zeer tevreden over de resultaten, dus het gaan er volgend jaar zeker meer worden."

Luister naar de reportage van verslaggever Jeroen Schutijser:

Overboord

Volgens Zeegers is de markt van schoolartikelen in ons land 40 miljoen euro waard. Dat iedereen zich daar nu op stort, begrijpt Lieke Lamb wel,trendwatcher en moeder van vier kinderen: "Je zou gek zijn als je het niet doet." De Hema heeft er zelfs een belangrijk principe voor overboord gegooid.
Want de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam verkocht tot voor kort alleen eigen merken. En nu liggen er opeens merkagenda's in de schappen als Voetbal International en Bart Simpson. Lamb: "Er zijn mensen die daar inderdaad kritiek op hebben, zo van 'je laat je principes los'. Ach, ze blijven hun eigen merk trouw, zeggen ze. Dus ik vind het niet zo'n punt."

Winnaars

Action en Hema lijken voorlopig als winnaars uit de bus te komen, als het gaat om omzet binnenharken van de boedel van de V&D-Schoolcampus. HetJeugdjournaal presenteert zondagavond resultaten van een enquête over de aankoop van schoolartikelen. Daaruit blijkt dat Action en Hema favoriet zijn, op een straatlengte gevolgd door Bruna

Ster advertentie
Ster advertentie