20 miljoen euro te verdelen op graf van de V&D-Schoolcampus
- Nieuws
- 20 miljoen euro te verdelen op graf van de V&D-Schoolcampus
[NOS] Het was een goed bewaard geheim: hoeveel omzet maakt de Schoolcampus van V&D jaarlijks? V&D was marktleider in de markt voor schoolartikelen, maar zweeg altijd over de resultaten. Nu het warenhuis ten onder is gegaan, wil een voormalige medewerker wel uit de school klappen: "Tussen de 18 en 20 miljoen euro. We hadden een marktaandeel van tegen de 50 procent."
Die markt was volgens hem de laatste jaren redelijk stabiel. "De meeste winst zat op agenda's en rugzakken als Eastpak. Op dat soort artikelen werd 50 procent winst gepakt. Nee, V&D is niet failliet gegaan door de Schoolcampus, meneer", aldus de man die niet met zijn naam vermeld wil worden.
Aasgieren
Als aasgieren storten de concurrenten zich nu op het gat in de markt: van Action tot Bruna, van Xenos tot Aldi. Wie verkoopt er eigenlijk geen agenda's, schooltassen en/of kaftpapier?
De directeur van Bruna (300 winkels), Fred Zeegers, is er open over in een interview met het NOS Radio 1 Journaal: "Het wegvallen van V&D was voor ons een zegen. Onze omzet van schoolartikelen stijgt dit jaar met 60 procent. Komt niet alleen door de V&D-effecten hoor, ook door onze eigen inzet natuurlijk."
Zo heeft de keten twee pop-upstores, tijdelijke winkels, in Eindhoven en Utrecht, met alleen maar schoolspullen. "Wij zijn zeer tevreden over de resultaten, dus het gaan er volgend jaar zeker meer worden."
Luister naar de reportage van verslaggever Jeroen Schutijser:
Overboord
Winnaars