Drie basisregels NS-stations: rechts houden, 1,5 meter afstand en mondkapje op
- Nieuws
- Drie basisregels NS-stations: rechts houden, 1,5 meter afstand en mondkapje op
De nieuwe anderhalvemetersamenleving vraagt om nieuw gedrag, maar hoe stuur je dat? Bewegwijzeringsexpert Herbert Seevinck werkt aan de communicatie voor de NS-stations en hanteert daarvoor drie basisregels. "Rechts houden, 1,5 meter afstand en mondkapje op."
Het zijn niet de enige regels die zullen gelden – er moet onder andere ook uitgelegd worden hoeveel mensen in de rij voor de koffietent op het station mogen staan. Dat soort regels worden op de plek zelf gecommuniceerd, in tegenstelling tot de drie basisregels.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tijdelijke maatregelen
Seevinck, CEO van ontwerpbureau Mijksenaar, legt uit dat het om tijdelijke maatregelen gaat, waarop de communicatie is aangepast. "Het zijn gele borden met zwarte tekst, normaal is het blauw met wit. Op die manier valt het op." Ook wordt al vroeg op het station gecommuniceerd dat het mondkapje op moet, terwijl dat strikt gezien pas in de trein verplicht is.
De toon is "een beetje fors" voor de duidelijkheid. Houd afstand, houd rechts, mondkapje op. Toch is niet alles dicht te regelen, zegt Seevinck. Zoals in situaties waarbij iemand van rechts komt, terwijl je rechts aanhoudt. "Dan komt ons gezonde verstand naar boven."
Spraakmakers-verslaggever Anne van der Veen ging langs bij station Amsterdam-Zuid om te zien hoe zij zich voorbereiden:
Video niet beschikbaar
Consistentie
Het is belangrijk dat de richtlijnen consistent zijn op verschillende plaatsen. "Als je mensen iets leert op een treinstation en je gebruikt soortgelijke regels op het busstation, dan hebben ze dat al geleerd." Mensen zijn en blijven gewoontedieren, die in deze automatismen terugvallen.
Opvallende kleuren
In andere projecten gebruikt Seevinck verschillende 'trucs' om mensen te informeren en de juiste kant op te sturen, afgestemd op de omgeving. In musea zal de bewegwijzering eerder opgaan in de omgeving, terwijl op Schiphol opvallende kleuren worden gebruikt.
"We gebruiken vijf kleuren op Schiphol, geel is de meest duidelijke." Die duidelijkheid is volgens Seevinck nodig, omdat mensen gestrest zijn om de vlucht te halen. Als de route naar de gate duidelijk is, zijn mensen rustiger en nemen ze tijd om koffie te drinken of iets te kopen.
Intuïtie en licht
Niet alleen kleur wordt ingezet. Zo worden mensen ook intuïtief de juiste kant uitgestuurd. "Als je geen andere kant op kunt dan de pijl aanwijst, dan ga je wel." Op het moment dat mensen een optie krijgen, ontstaat de neiging de andere kant op te gaan.
Het ontwerpbureau van Seevinck baseert zich op onderzoek. "We weten dat mensen geneigd zijn naar licht te gaan. Als je wilt dat mensen naar rechts gaan, moet je het daar licht maken."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.