Binnenland

Het geluidsbrein achter de Spelen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Het geluidsbrein achter de Spelen

[VPRO] De hele wereld hoort de muziek van Hans Brouwers. Al jaren. En de komende twee weken opnieuw, tijdens de Olympische Spelen.

Hans Brouwer is de oprichter van Massive Music. Dat bedrijf maakt reclamemuziek voor de allergrootste merken, zoals Heineken, Nike en Sony. En nu is Massive Music het geluidsbrein achter de Olympische Spelen. Met deze campagne:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lenny Kravitz

"Dit is de campagne die is gemaakt ter promotie van de Olympische Spelen", vertelt Brouwer op NPO Radio 1. "Wij hebben die geproduceerd. De opnames zijn gedaan met zangers uit vijf continenten, die symbool staan voor de vijf ringen.''

''De Amerikaanse artiest die we hebben opgenomen is Lenny Kravitz. In Los Angeles, in de studio waar ook Frank Sinatra zijn repertoire opnam, zelfs door dezelfde microfoon. Niet iedereen werkt mee aan dit soort campagnes en dat Lenny Kravitz meedoet is wel heel bijzonder.''

Alles wat een merk nodig kan hebben op muziekgebied, wordt door Massive Music gemaakt, zegt Brouwer. "Vaak komt dat neer op het maken van de muziek voor een tv-commercial."

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft een eigen reclamebureau in New York. "Dat verzint in opdracht van het IOC een campagne met een bepaalde boodschap, in dit geval: verbroedering door sport. Op basis van die briefing verzint het reclamebureau een campagne en de beelden daarbij. Zo wordt er een concept verzonnen."

Eigenlijk wilde het reclamebureau vijf single releases doen, maar dat is vanwege 'rechttechnische redenen én tijdgebrek' één track geworden, met Lenny Kravitz.

Audiologo

Een audiologo – muziek voor merken – is belangrijk, zegt Brouwer. We kennen allemaal het audiologo van de VPRO, dat overigens nooit exclusief voor de VPRO is ontworpen. “Dat fragment is het als het goed is geknipt van een compositie van Electric Light Orchestra,” zegt Brouwer. En dat klopt:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.



“De omroepen hebben veel zendtijd. Een logo gaat werken op het moment dat het heel veel wordt uitgezonden en veel wordt gehoord. Het is een gemiste kans om het niet te doen. Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar herkenbaar is.”

Het gesprek met Hans Brouwer is hier terug te luisteren:

Ster advertentie
Ster advertentie