Kinderen in azc's geen onderwijs door gebrek aan wifi of laptop
- Nieuws
- Kinderen in azc's geen onderwijs door gebrek aan wifi of laptop
De Werkgroep Kind in azc maakt zich grote zorgen om de kinderen in asielzoekerscentra. Esther Zielhuis, coördinator van die werkgroep, vertelt in De Nieuws BV dat er vooral veel zorgen zijn over de mentale gezondheid van de kinderen in de azc's. "De uitlaatklep van school, die missen ze nu."
Video niet beschikbaar
Uit onderzoek van de Werkroep Kind in azc blijkt dat door de tweede lockdown bijna alle activiteiten voor de kinderen in asielzoekerscentra zijn gestopt. Bovendien zijn er geen mogelijkheden om online onderwijs te volgen door gebrek aan wifi en laptops. Oftewel, de coronamaatregelen hebben enorme impact op de kinderen in azc's.
Mentale gezondheid
Over de mentale gezondheid van de kinderen in azc's bestaan veel zorgen, vertelt Zielhuis. "We horen toch wel heel veel geluiden over neerslachtigheid, depressiviteit, er is heel veel eenzaamheid, isolatie. Je moet je voorstellen dat die kinderen alles meekrijgen van de zorgen van de ouder. De uitlaatklep van school en andere activiteiten die juist ontwikkeld zijn om die zorgen kwijt te raken, missen ze nu."
Bea van der Garde geeft leiding aan een azc-basisschool in Leersum en herkent wat Zielhuis zegt. "De mensen zitten hier op één klein kamertje, 24 uur per dag, waarbij de stress hoog oploopt omdat er nog meer onzekerheid is in de gezinnen, de procedures worden verlengd, en mensen snappen niet alles van de coronamaatregelen", aldus Van der Garde. Deze stress is volgens haar terug te zien bij de kinderen.
Geen structuur
Van der Garde: "Op het moment dat er geen school is, zie je dat kinderen volstrekt uit de structuur zijn. Bij de eerste lockdown lieten we ze één keer per week komen om huiswerk op te halen en instructie te geven. Waren om 12 uur 's middags nog helemaal in slaperige toestand, Nederlands was ver weg, kinderen zien bleek en mochten vaak niet naar buiten."
Het is dan ook voor deze kinderen extra belangrijk dat zij fysiek naar school kunnen. Van der Garde: "Deze kinderen spreken de taal niet, dan moet je leren lezen online, als je het al voor elkaar krijgt op tijd in te loggen. Dan moet je dus een vreemde taal leren, rekenen leren, in een heel klein kamertje met je ouders om je heen. Mensen kregen dat gewoon niet voor elkaar."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kwetsbare kinderen extra hard geraakt door coronacrisis
Kirsten van den Hul, PvdA-kamerlid, vindt dat we niet genoeg oog hebben voor deze kwetsbare groep mensen in de lockdown. "We zien dat de coronacrisis werkt als een soort vergrootglas op alles in de samenleving en dat bestaande ongelijkheden extra worden vergoot. Dat zie je hier heel duidelijk."
Ze vraagt hier dan ook al een tijdje aandacht voor, onder andere samen met haar collega Lisa Westerveld, Kamerlid bij GroenLinks. "Ik denk dat deze verhalen wel onderstrepen hoe ontzettend belangrijk het is dat het beleid ook oog heeft voor hoe de coronacrisis de meest kwetsbare kinderen het meeste raakt."
Daarbij legt van Den Hul uit waarom ze denkt dat hier weinig oog voor is. "Ik denk dat heel veel beleid toch wordt gemaakt met het gemiddelde als norm, en ik denk dat het heel belangrijk is om in het oog te houden hoe verschillende groepen kinderen anders worden geraakt door deze coronacrisis."
Zorgen van ouders
Tijdens deze thuisonderwijsperiode wordt veel gevraagd van ouders. De ouders van kinderen in een azc zitten zelf ook in een kwetsbare situatie. Zielhuis legt uit dat dit een groot probleem is dat zij terugzien. "Je moet je voorstellen dat de ouders ook nog de Nederlandse taal moeten leren. Dus om je kind te helpen met huiswerk maken is natuurlijk al heel erg moeilijk. Daarnaast hebben de ouders zelf ook heel veel zorgen. Natuurlijk over hun toekomst en of ze in Nederland kunnen blijven of niet."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Geen wifi, laptop of tablet
Daarnaast schort het in azc's aan goed wekende wifi en apparaten zoals een tablet of laptop waar onderwijs op gevolgd kan worden. Hoe is dit mogelijk? Van den Hul zegt daar al eerder Kamervragen over te hebben gesteld ten tijde van de eerste lockdown in april vorige jaar.
Van den Hul: "Sinds de eerste lockdown krijgen wij al signalen dat er op sommige plekken onvoldoende wifi beschikbaar is om die lessen te kunnen volgen." Staatssecretaris Boekers-Knol heeft toen beterschap beloofd, maar deze belofte is niet waargemaakt.
Van den Hul: "Daarom hebben wij vorige week besloten ook minister Slob op te roepen per motie om dit nu echt eens te regelen voor kinderen. Kinderen hebben recht op onderwijs, dat geld voor alle kinderen en dat geldt ook voor deze kwetsbare kinderen in azc's." Zielhuis stelt dat er nog wel wat moet gebeuren voor we deze kinderen kunnen geven in Nederland wat ze nodig hebben.