Binnenland

We geven gul aan goede doelen, maar 'langzamerhand loopt het wel wat terug'

MAX
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. We geven gul aan goede doelen, maar 'langzamerhand loopt het wel wat terug'

Ondanks de steeds duurdere boodschappen en stijgende energieprijzen wordt er in ons land nog steeds heel veel geld gegeven aan goede doelen. Waarom zijn Nederlanders zo vrijgevig? Dat legt hoogleraar filantropie René Beckers uit in Villa VdB. Maar... "Langzamerhand loopt de vrijgevigheid wel terug."

Doneren we nog net zo veel geld als vroeger?

De opbrengst voor Serious Request van 3FM dit jaar? 2.345.107 euro. Radio 538 haalde voor het Prinses Maxima Centrum maar liefst 4.278.466 euro op. En in maart zamelde Nederland voor de Giro 555-actie voor Oekraïense vluchtelingen meer dan 106 miljoen euro in. Alles bij elkaar geven Nederlanderse burgers, bedrijven en andere instellingen jaarlijks ruim 5,7 miljard euro aan goede doelen.

Extra

Dat geld voor zo'n landelijke Giro 555-actie is eigenlijk geld dat 'extra' opgehaald wordt en niet ten koste gaat van andere goede doelen, legt Beckers uit: "Nederlanders denken niet van: 'Laat ik wat minder aan KWF Kankerbestrijding geven, maar het is in Oekraïne oorlog dus ik geef wat extra's voor de vluchtelingen.'"

Dat het leven duurder is geworden heeft op het bedrag dat Nederlanders geven weinig invloed, stelt Bekkers. Maar het heeft wel degelijk invloed aan welk doel je geeft. "Bij de Voedselbanken is veel behoefte en dan zie je dat mensen daar spullen naartoe gaan brengen of daar geld aan geven", zegt Bekkers.

Vaste giften

Waarom is 'de Nederlander' dan vrijgevig? "Dat komt doordat veel giften vaak al vast liggen. Daarom zetten goede doelen daar ook veel op in. Je kent die mensen wel die je op straat vragen om lid te worden. Niet de meest prettige manier, want het maakt die 'verkopers' niet uit voor welk goed doel ze werken. Maar dat was voor de goede doelen wel heel lang heel succesvol", legt Bekkers uit. Want vaste donateurs zorgen voor vaste inkomsten.

Maar Bekkers wil ook dat die goede doelen van dat systeem afgaan. "Het is sympathieker als iemand voor je werkt die iets voelt bij het goede doel. Denk aan de mensen die vroeger huis-aan-huis-collecte deden. Alleen is het nu heel moeilijk om die mensen nog te vinden en het is behoorlijk inefficiënt."

Jongeren overtuigen blijkt pittig

Dus moeten goede doelen anders te werk. Ze moeten online proberen mensen te overtuigen vaste donateur te worden. Maar vooral bij jongeren is dat lastiger, zegt Bekkers: "Dat komt doordat ouderen vaak wat meer opgegroeid zijn met het idee dat je wat doet voor een ander. Dat heeft ook met de kerkelijke achtergrond te maken."

Die kerknetwerken houden steeds vaker op met bestaan en dat is slecht nieuws voor de doelen. Zo'n 80 procent van de Nederlanders geeft nu geld, concludeert Bekkers uit eigen onderzoek. Maar dat was op het hoogtepunt ooit 95 procent. En het bedrag loopt ook iets terug. Hoe die jongeren te overtuigen, dat weet hij niet. "Ik ben geen digital marketeer", lacht hij.

Tips

Weet je zelf niet waar je nou aan moet geven en hoeveel dan? Maak een geefplan, adviseert Bekkers. "Als je nadenkt over alle doelen die je steunt, dan kun je efficiënt te werk gaan. Want je kunt giftenaftrek krijgen via de belasting. En dan kan je twee keer zoveel geven." Ook zelf heeft hij zo'n geefplan. Hij kiest de doelen die hij echt belangrijk vindt en legt die voor 5 jaar vast.

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie