Cultuur & Media

De geschiedenis van goede doelen-acties op de radio

MAX
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De geschiedenis van goede doelen-acties op de radio

Mediadeskundige Ron Vergouwen zoekt elke week in de archieven van televisie, radio, krant en internet naar opmerkelijke fragmenten en artikelen. Daarover vertelt hij dan in De Media Archieven, een rubriek van De Perstribune. Dit keer: de geschiedenis van de goede doelen-acties op de radio. Van acties als "Beurzen open, dijken dicht" tot het 3FM Glazen Huis.

Lange traditie van actie-radio

De afgelopen week werd er weer nationaal actie gehouden op radio en televisie. Dit keer voor de slachtoffers van de aardbeving en tsunami op Sulawesi. Het waren vooral de publieke radiozenders die deze actie ondersteunden. En dat is niet zo gek: de Nederlandse radio heeft een lange traditie op het gebied van geld inzamelen en goede doelen.

Vergouwen dook in de geschiedenis en kwam terecht bij één man. Hij was de grondlegger van alle radio-acties ooit in de begintijd van de radio: Johan Bodegraven. Televisie bestond nog niet dus via de radio haalde hij vanaf 1950 heel veel geld op voor goede doelen. Bijvoorbeeld met het radiospel 'Haak in'.

Ster advertentie
Ster advertentie