Binnenland
KRO-NCRV

Pier Eringa (Connexxion): 'We willen als OV de kostprijs vergoed'

foto: anpfoto: anp
  1. Nieuwschevron right
  2. Pier Eringa (Connexxion): 'We willen als OV de kostprijs vergoed'

"We kunnen ermee leven dat we dit jaar geen geld verdienen", zegt Transdev-directeur Pier Eringa, waar de bussen van Connexxion onder vallen, "maar, dan willen we als Openbaar Vervoer wel de kostprijs vergoed zien", stelt Eringa in het radioprogramma 1 op 1.

Het kabinet kondigde woensdagavond ‘een spoorboekje’ aan, dat Nederland veilig door de coronacrisis moet leiden. Dat betekent onder andere dat het OV vanaf 1 juni weer volgens de normale dienstregeling gaat rijden, maar wél met 40 procent van de capaciteit, mét een verplicht mondkapje.

{podcast audio="127115" caption="Transdev-directeur Eringa bij 1 op 1" }

"We willen graag meewerken om Nederland weer op gang te brengen. Net zoals we het OV lieten functioneren om cruciale beroepen te vervoeren", zegt Eringa. De voormalig ProRail-topman kan er ook mee leven dat er in 2020 geen winst in de boeken wordt genoteerd. "Dividend keren we ook niet uit, maar we willen graag de kostprijs vergoed."

Tekorten in OV naar een miljard

Op dit moment lopen de tekorten op tot een miljard voor de NS. Streek-en stadsvervoerders verwachten een schade van 700 tot 800 miljoen euro aan het einde van dit kalenderjaar. Eringa wil dat het 'OV nu niet kapot wordt gemaakt'. "Het zou best kunnen dat we een, al dan niet, tijdelijke dip krijgen. Maar als we mensen nu te hard wegjagen, is de kans groot dat ze wegblijven."

Vanaf 1 juni gaan de bussen van Connexxion weer op volle sterkte rijden, maar in een bus waar normaal 50 mensen in kunnen, mogen dat er straks maar 20 zijn. "Van ons mag je verwachten dat we op drukke lijnen meer capaciteit inzetten. We gaan die haltes leeghalen, maar het zal een wankel evenwicht zijn, omdat het OV ook een aanzuigende werking kan hebben."

'Streng handhaven'

Eringa wijst op een strenge handhaving. Donderdag moest een conducteur een trein stilzetten omdat ‘ie te vol zat. De politie moest er aan te pas komen om de trein leeg te halen. Op diverse plekken werden er bussen van Eringa bekogeld, omdat mensen niet konden instappen. "Niet rommelen, marchanderen en rotzooien. We gaan piekbelasting niet accepteren, dus daar gaan we echt op handhaven."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie