Binnenland
AVROTROS

Jaap was gevaccineerd, maar kreeg geen QR-code en hij is niet de enige met problemen

foto: EenVandaag
  1. Nieuwschevron right
  2. Jaap was gevaccineerd, maar kreeg geen QR-code en hij is niet de enige met problemen

Begin juni kreeg hij zijn tweede vaccinatie, maar sinds vanmorgen heeft hij pas zijn QR-code. Tal van telefoontjes naar de helpdesk van de CoronaCheck-app en de GGD haalden heel lang niets uit. Jaap en andere gedupeerden zijn er klaar mee. "Je komt in een moeras terecht."


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het leek zo simpel, zegt de 71-jarige Jaap van der Laag. Met meer dan 45 jaar werkervaring in de ict zou hij wel even de QR-codes voor zijn vrouw en hemzelf regelen via de CoronaCheck-app. Beiden waren twee keer gevaccineerd bij de GGD. Voor zijn vrouw was het zo gepiept, maar toen hij zelf met zijn DigiD inlogde ging het mis.

Heel vaak bellen

"De registratie geeft aan dat ik maar één vaccinatie heb gekregen. Toen dacht ik: dit is raar. Ik heb hier het document waaruit blijkt dat het er twee waren. Dus ik ga maar eens bellen."

En dat bellen deed hij vaker. Hij kreeg of niemand te pakken, of de verbinding werd verbroken, of hij werd wél doorverbonden, maar dan werd na een half uur alsnog de verbinding verbroken.

Meer dan 100 mensen

En Jaap is zeker niet enige. Ruim honderd mensen die ook hun QR-code niet in de Corona-Check-app kregen, meldden zich bij EenVandaag. "Sommigen met een vergelijkbaar verhaal als Jaap, maar ook veel mensen die corona hebben gehad en maar één prik hoeven, krijgen de QR-code niet", vertelt redacteur van EenVandaag Barbara van Gool.

"Maar we kregen ook berichten van mensen die in een instelling wonen en waarbij alle vaccinaties van alle bewoners op dezelfde datum waren gezet, waardoor ze de QR-code niet krijgen", vertelt Van Gool.

Ministerie erkent problemen

De vraag is dan: waar moet je zijn om het op te lossen? "We begonnen bij de GGD. Maar die zeiden dat we bij het ministerie van VWS moesten zijn. Die herkennen de problemen, maar het ligt voornamelijk aan de gegevens die niet goed zijn ingevoerd. En dan moet je dus weer naar het ministerie", legt Van Gool uit.

Het ministerie herkent de problemen. "Ze zeggen dat er 300 keer per dag wordt gebeld naar de GGD-lijn waar gegevens kunnen worden aangepast. En er zijn 80.000 QR-codes uitgegeven buiten de CoronaCheck-app om."

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie