Binnenland

De wijkagent is trots - en twittert erop los

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. De wijkagent is trots - en twittert erop los

[VPRO] Ook de politie heeft de digitale snelweg gevonden. Want een wijkagent die online niet te vinden is, is maar ouderwets.

Agenten worden steeds hipper. Kijk maar naar de agent in Vlaardingen die soepel over z'n telefoon swipet om een Pokemon te vangen. Hij zet jonge spelers van het populaire spel Pokemon Go in om hulp te krijgen van 'meer ogen en oren' in zijn wijk. Rustige plekken worden zo drukker - en dus minder ontvankelijk voor slinkse praktijken.

Of zie het Twitteraccount van Arno Weijermars en Gerrit van der Velde, wijkagenten in Den Haag. 17.000 volgers hebben ze maar liefst. Ze gebruiken Twitter om informatie te geven.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Of, als het nodig is, om hun volgers te waarschuwen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


En soms dient hun Twitteraccount zelfs als publiekelijke schandpaal.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Digitale snelweg

Arno Weijermans en Gerrit van der Velde zijn beslist niet de enige wijkagenten die zich op Twitter begeven. Er zijn maar liefst 2300 twitterende wijkagenten, vertelt Ron de Milde, programmadirecteur Communicatie bij de Nationale Politie op NPO Radio 1. Die zijn op de digitale snelweg voortdurend in contact met de burger.

Dat contact dient meerdere doelen. Informatie verkrijgen bijvoorbeeld: veel burgers communiceren nu eenmaal via sociale media. Belangrijke informatie is dus online te vinden.

Aan de andere kant communiceren politiemensen zelf ook graag over hun vak, zegt De Milde. "Omdat ze buitengewoon trots zijn op hun vak, en omdat het veel veelzijdiger is dan alleen maar achter boeven aangaan of snelheidsovertredingen opschrijven.''

Zie bijvoorbeeld de tweets van wijkagent Bart van Rijn in Zoetermeer:


Ook de helikopter heeft een account

Drie jaar geleden begon de politie met het vernieuwen van de website. En dat was nodig ook: slechts 60.000 mensen bezochten maandelijks de website. Nu is de website uitgebreid, is er veel meer informatie te vinden én kan er aangifte worden gedaan. Die uitbreiding is terug te zien in het aantal maandelijkse bezoekers: 2,5 miljoen.

En ook de politiehelikopter heeft een Twitteraccount, met maar liefst ruim 300.000 volgers. De Milde: "Voorheen kregen we heel veel klachten, want die helikopter vliegt ook midden in de nacht boven bewoond gebied en dan zeiden mensen: 'Wat doet dat ding, wat een herrie.' Maar vanaf het moment dat we begonnen te twitteren dat we bezig waren met een inbraak kregen we veel minder klachten.''

De Milde denkt dat de politie iets kan toevoegen aan het open riool dat het internet vaak is. "Het is van belang dat wij met de juiste accounts de juiste informatie kunnen geven. Dat brengt de informatie tot rust en dat stopt allerlei ongewenste speculaties en verdachtmakingen"

Het gesprek met Ron de Milde is hier terug te luisteren:

Ster advertentie
Ster advertentie