Binnenland

Oplichters achter bankhelpdeskfraude gingen 'net als een echt bedrijf' aan de slag
AVROTROS

foto: EenVandaag
  1. Nieuwschevron right
  2. Oplichters achter bankhelpdeskfraude gingen 'net als een echt bedrijf' aan de slag

Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.

Omvangrijke zaak

Komende week doet de rechtbank uitspraak in de zaak tegen vijf jonge twintigers die volgens het Openbaar Ministerie (OM) van deze vorm van oplichting worden verdacht. Het is een omvangrijke zaak, zegt officier van justitie Gabriëlle Hoppenbrouwers.

Zeker tientallen, mogelijk zelfs 200 ouderen werden slachtoffer. De groep zou hen grote bedragen afhandig hebben gemaakt door zich aan de telefoon voor te doen als bankmedewerkers.

Behoeden voor financiële ellende

Ze wilden hun gedupeerden zogenaamd behoeden voor financiële ellende door hun geld op een kluisrekening te zetten. "Ze belden met een nummer dat voor de mensen herkenbaar was als het nummer van de fraudehelpdesk van hun bank", legt ze uit.

Spoofing heet het. Zo gauw het geld werd overgemaakt naar de 'veilige rekening' nam de casher het op uit de pinautomaat.

Net een echt bedrijf

Het OM verdenkt de groep ervan een criminele organisatie te zijn met voor elk lid een eigen rol. Er was iemand die de ICT deed, bellijsten regelde met potentiële slachtoffers, het personeel aanstuurde dat moest bellen, geldezels regelde die hun pas en rekening ter beschikking stelden en pinners. "Misschien wel een dagtaak", zegt Hoppenbrouwers.

Het gehaaide aan deze vorm van oplichting is de manier waarop ze je overhalen, zegt Hoppenbrouwers. "Ze stralen betrouwbaarheid uit, geduld. Dat zie je ook in deze zaak". Volgens justitie werkten ze met scripts. "Ze hadden hele draaiboeken over hoe je een gesprek moest voeren en dat werd de mensen die belden ook voorgelegd."

'Je moet zo ongelooflijk bij de les zijn'

Dat het zo georganiseerd is, noemt Hoppenbrouwers 'zorgelijk'. Dat maakt ook dat er zoveel slachtoffers gevallen zijn en zoveel geld weggenomen is, stelt ze. "Je moet zo ongelooflijk goed bij de les zijn om er niet in te tuinen. Deze mensen voelen zich heel erg belazerd. Dat doet ook iets met je vertrouwen."

Hoppenbrouwers snapt heel goed dat mensen erin trappen. "Als je nagaat dat de mensen die hier aan het bellen zijn geweest training hebben gekregen in hoe ze die gesprekken moeten voeren." Het is haar zelf ook wel eens bijna overkomen. "Iedereen moet opletten, dat heeft echt niet alleen met leeftijd te maken."

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie