Meer vertragingen op het spoor door defecte treinen
- Nieuws
- Meer vertragingen op het spoor door defecte treinen
[AVROTROS] Uit de officiële storingsberichten van de NS, die zijn verzameld door de site rijdendetreinen.nl, blijkt dat het aantal storingen op het spoor met een derde is toegenomen. Van gemiddeld 206 per maand in 2014 naar meer dan 300 storingen nu.
Ik sta niet te kijken van de cijfers
Vooral defecte treinen zorgen voor steeds meer storingen. Inmiddels is dat in bijna één op de 5 gevallen de oorzaak. De NS geeft de storingen door als drie of meer treinen een vertraging hebben van drie minuten of langer. De NS erkent dat er meer treinen defect zijn, maar wijst er ook op dat er meer over het spoor wordt gereisd.
Het percentage reizigers dat op tijd is gekomen, lijkt ook licht te zijn gestegen afgelopen jaar. Van 91% naar 91,3%. Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover, zegt in Radio EenVandaag dat dit komt door gebrekkig onderhoud. "De NS heeft in het verleden te veel aandacht gegeven aan de vraag hoe je ervoor zorgt dat de treinen vol zitten en het station er netjes uit ziet. Ik sta dus niet te kijken van de cijfers."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wijnand Veeneman, expert transport management aan de TU Delft, vindt dat de NS de afgelopen jaren voornamelijk heeft geïnvesteerd in onderhoudsstrategieën. "Vroeger werden treinen twee dagen voor onderhoud weggezet, maar tegenwoordig worden de treinen in een nacht gerepareerd. De NS blijft bezig met zoveel mogelijk stoeltjes op het spoor. De vraag blijft of de NS de onderhoudsstrategieën kan vasthouden."
CDA-TweedeKamerlid Martijn van Helvert is ontevreden en vraagt om opheldering van staatssecretaris Dijksma. "Als het aantal defecte treinen stijgt doordat het materiaal niet op orde is, dan zeggen percentages mij niks. Per saldo zijn er meer reizigers die de dupe zijn geweest."