Binnenland
AVROTROS

Tweedehands kleding te koop bij Zeeman

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Tweedehands kleding te koop bij Zeeman

Zeeman gaat tweedehands kleding aanbieden. Onder de noemer 'resale' worden vanaf vandaag in zes winkels eerder gedragen stuks aangeboden. Voor einde van het jaar zullen in 50 filialen kleren van klanten te vinden zijn.

Door baby-, kinder- en dameskleding een tweede leven te geven wil de winkelketen zich inzetten voor het hergebruiken van textiel. "Je ziet dat Zeeman zich steeds meer op het gebied van duurzaamheid beweegt en dat is voor een laaggeprijsde retailer best bijzonder", zegt Eva Rutten, oprichter van Retailcoaches en docent retailmanagement bij NHLStenden in Blok&Toine.

Consuminderen

Waar tweedehands kleding voorheen nog stoffig was, is het dragen ervan sterk in opkomst. Sommige merken en ketens spelen daarop in, vertelt Rutten: "Het besef dat de fast fashion een hele grote vervuiler is in de wereld wordt steeds groter. Door die schaamte gaat men consuminderen, zoals dat met een mooi woord heet."

"Delen van auto’s, gereedschap en vakantiehuizen is steeds meer geaccepteerd. Niet alles hoeft meer nieuw te zijn. De nieuwe generatie die een eigen identiteit wil uitvinden, combineert dat met het duurzaamheidsprincipe en zoeken naar unieke stukken kleding."

Sceptisch

Zeeman werd vorige week nog gelinkt aan het schenden van mensenrechten, doordat ze zaken deden met een atelier in India waar kinderarbeid voor komt. We moeten als retailers, consumenten en media dan ook sceptisch blijven, zegt Rutten.

"Goedkoop kan niet op alle fronten goed zijn. Het is best lastig voor ons als consument, maar ook als retailer zelf, om de hele keten goed inzichtelijk en transparant te hebben. Dat moet natuurlijk wel."

"Daarom zijn brede afspraken zoals het Bangladesh-akkoord echt essentieel, waardoor men zich aan bepaalde randvoorwaarden moet houden. Die transparantie, daar kunnen we met z’n allen als kritische consument, maar ook als aandeelhouders, zoals we vorige week zagen bij Shell, betere ontwikkelingen mee afdwingen."

Strategie

Al met al is Zeeman volgens haar op de goede weg: "Met een trouwjurk voor 30 euro en jassen met Zeeman achterop gedragen door hippe jongelui, hebben ze echt een bredere doelgroep aangesproken. De strategie laat heel duidelijk zien dat ze met een lagere prijs de marktleider willen zijn op hun gebied en weten steeds meer nieuwe doelgroepen aan zich te binden."

"Dat doen ze verrassend goed, winnen ook keer op keer allerlei marketing prijzen, terwijl ze een heel laag marketingbudget hebben. Ze hebben nog niet zoveel brandlovers als de Hema, maar hebben 1300 winkels in 700 landen, zijn financieel gezond en dan doe je toch wel iets goed!"

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie