Naar homepage
Binnenland

ProRail wil al in 2030 acht treinen per uur

foto: Rob Dammersfoto: Rob Dammers
  1. Nieuwschevron right
  2. ProRail wil al in 2030 acht treinen per uur

Als het aan ProRail ligt rijden er in 2030 acht treinen per uur op de drukste lijnen vanuit de Randstad. Na 2030 is er volgens ProRail alleen nog winst mogelijk door meer spanning op de bovenleiding te zetten, het beveiligingssysteem van treinen aan te passen en zelfrijdende treinen te gebruiken. Dat maakt ProRail-directeur Pier Eringa bekend in 1 op 1.

Het aantal treinreizigers neemt toe en dus zijn er meer treinen nodig. Tot 2030 kunnen er volgens ProRail met 'relatief kleine aanpassingen' meer treinen rijden op het Nederlandse spoor.

Niet ambitieus genoeg

Volgens ProRail is het kabinet niet ambitieus genoeg. Staatssecretaris Van Veldhoven wil dat in 2040 zes treinen per uur rijden tussen grote steden. Om de toename van de reizigers op te vangen is het volgens Eringa heel erg belangrijk dat de capaciteit snel hoger wordt. "Er moet nu op korte termijn iets gebeuren. Anders komen we er in 2040 achter dat we te laat zijn begonnen."

Innovaties nodig

Als er na 2030 nog meer reizigers bijkomen, dan zijn er innovaties nodig om treinen efficiënter te laten rijden. Een van die vernieuwingen is een nieuw beveiligingssysteem: ERTMS. Daardoor kunnen treinen korter achter elkaar rijden en zouden er minder storingen moeten zijn.

Ook wil ProRail bepaalde spoorlijnen 'ontvlechten'. Zo zou de lijn Amsterdam-Schiphol losgekoppeld kunnen worden van de rest van het spoornetwerk, waardoor de hoeveelheid treinen daar al eerder omhoog zou kunnen. "We mixen nu allerlei treinen door elkaar in een heel ingewikkelde dienstregeling", legt Eringa uit. "Misschien kunnen we op plekken in Nederland stukjes spoor vrijmaken waar we heel frequent treinen op en neer laten rijden, misschien met een zelfrijdende trein."

Miljarden nodig

Voor al die extra treinen en maatregelen is extra geld nodig. "De komende 10-20 jaar is er een miljardeninvestering nodig om het Nederlandse spoor in beweging houden", zegt Eringa. Een concreet bedrag wil hij niet noemen, omdat dat afhangt van de exacte maatregelen die genomen worden.

Eringa zegt verder dat hij aan wil blijven als president-directeur van ProRail, totdat de spoorbeheerder onderdeel is van de overheid. De Tweede Kamer beslist daar vermoedelijk later dit jaar over.

Ster advertentie
Ster advertentie