Binnenland

AD-hoofdredacteur over paginagrote advertentie van medewerksters Talpa: 'De les is niet 'vrouwen praat''
NOS

  1. Nieuwschevron right
  2. AD-hoofdredacteur over paginagrote advertentie van medewerksters Talpa: 'De les is niet 'vrouwen praat''

"Beste John, het ligt niet aan de vrouwen." Zo reageren Talpa-medewerksters met een paginagrote advertentie in het AD op uitspraken van John de Mol. Hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD vertelde er meer over in het NOS Radio 1 Journaal.

De groep vrouwen laat in de krant weten dat ze verdrietig zijn over zijn reactie in de YouTube-uitzending van BOOS over misstanden bij The Voice.

Cultuurverandering

"Het is wel een breder probleem dat vrouwen niet snel melding maken van dit soort zaken dan alleen bij de Voice", zei De Mol in zijn reactie. "Vrouwen hebben kennelijk een soort schaamte. Ik weet niet wat het is. Ik wil me er graag in verdiepen."

Teleurstellend, reageert de groep vrouwen in het AD op zijn weerwoord. Het zegt volgens hen veel over de cultuurverandering die nodig is in het bedrijf. "Het gedrag van vrouwen is niet het probleem. En ook niet de oplossing."

foto: AD

Hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD kan zich verplaatsen in de verontwaardiging van de vrouwen van Talpa en van vrouwen in het algemeen. "Als vrouw heb ik mij ook verbaasd over de reactie van John de Mol", zegt ze. "De les is niet 'vrouwen praat' zoals De Mol zei, maar de les zit daarvoor. Daar zei hij weinig over en zo voelden die vrouwen van Talpa dat denk ik ook."

Rijpma heeft met meerdere vrouwen van Talpa contact gehad over de advertentie. Ze heeft niet getwijfeld om het te plaatsen: "Weliswaar is het een statement, maar ik heb inhoudelijk gezien geen reden om dit tegen te houden in mijn krant."

Niet wegkijken

De vrouwen van Talpa staan niet alleen in hun kritiek. Diverse medewerkers uit de media- en cultuursector hebben een manifest opgesteld tegen machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag in hun branche. Ondertekenaars, waaronder de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), spreken zich hierin uit tegen de misstanden in de mediasector.

Ze willen verantwoordelijkheid nemen om niet weg te kijken bij intimidatie en wangedrag. "De tijd van meelachen of voorzichtige waarschuwingen is voorbij", schrijven ze.

Ster advertentie
Ster advertentie