Binnenland

Lange intro's van popliedjes verdwijnen langzaam

foto: ACKVfoto: ACKV
  1. Nieuwschevron right
  2. Lange intro's van popliedjes verdwijnen langzaam

[NTR] Lange intro's zijn nu bijna niet meer denkbaar. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat intro's van popmuziek 78% korter zijn geworden sinds de jaren 80.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wie herkent dit intro niet? In 1982 was dit nummer van 'Eye of the tiger' van Survivor een echte hit. En dat terwijl het intro maar liefst 49 seconden duurt. Zulke lange intro's zijn nu bijna niet meer denkbaar. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat intro's van popmuziek 78% korter zijn geworden sinds de jaren 80. Muziekwetenschapper Ashley Burgoyne vertelt waarom in Nieuws en Co.

Intro's van liedjes 78% korter

Aandachtsspanne

Het onderzoek verklaart dat de huidige 'attention economy' onze muziekkeuze beïnvloedt. De 'attention economy' wil zeggen dat aandacht een schaars goed is geworden. Dit komt omdat er steeds meer content overvloedig aanwezig is. De aandachtsspanne is veel korter geworden en het kan zeker dat de muziek zich daarop aanpast.

Hooks

Om de aandacht vast te houden moeten mensen meteen worden aangesproken door het nummer. Dit gebeurt sneller als dat wat ze herkennen, de zogenaamde hook, aan het begin van het nummer al hoorbaar is. Een voorbeeld is One Dance van Drake, welke vorig jaar het meest gestreamde nummer was op Spotify. Een intro is hier helemaal niet meer aanwezig.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dit artikel werd verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR)

Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Dinsdag en vrijdag rond 10.50 uur in de Ochtend

Ster advertentie
Ster advertentie