Achtergrond
MAX

ISA: Auto waarschuwt bestuurder

foto: Flickr/Bierlos
  1. Nieuwschevron right
  2. ISA: Auto waarschuwt bestuurder

Vanaf afgelopen zondag krijgt elke nieuwe auto in Europa een Intelligent Speed Assistance (ISA) systeem. Dit systeem waarschuwt bestuurders zodra zij de maximumsnelheid overschrijden. Autojournalist Frank Jacobs van Autoweek legt uit wat dit voor automobilisten betekent en of het verkeer er daadwerkelijk veiliger door wordt.

Video niet beschikbaar

Het ISA-systeem is ontworpen om de veiligheid op de weg te vergroten. Frank Jacobs legt uit dat de technologie al twee jaar verplicht is voor nieuwe autotypen. Vanaf morgen moet echter elke nieuw gemaakte auto, ongeacht het model, met het systeem uitgerust zijn. Het systeem waarschuwt bestuurders met een piepje wanneer zij te hard rijden. "Dit kan behoorlijk irritant zijn", zegt Jacobs. "Je kunt het piepje handmatig uitschakelen, maar dit moet je elke keer opnieuw doen wanneer je de auto start."

Veiligheidsmaatregel of irritatie

Het doel van ISA is om verkeersongevallen te verminderen door bestuurders bewust te maken van hun snelheid. Maar Jacobs is sceptisch: "Als je constant wordt gewaarschuwd voor kleine snelheidsovertredingen, nemen mensen de waarschuwingen minder serieus. Het kan zelfs gevaarlijk worden als de bestuurder afgeleid raakt door de vele piepjes."

Daarnaast wijst hij op de mogelijke complicaties van andere veiligheidssystemen. "Systemen zoals bots-preventies en lane-assist kunnen soms verkeerd reageren, vooral als ze niet goed zijn afgestemd op lokale verkeerssituaties. Dit kan juist leiden tot gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld als de auto abrupt remt voor een denkbeeldige obstakel of het stuur corrigeert wanneer je een fietser probeert te ontwijken."

Toekomst van autonoom rijden

Jacobs merkt op dat de ontwikkeling van dergelijke veiligheidssystemen een stap richting autonoom rijden is. "We bewegen naar een tijdperk waarin auto's steeds meer taken van de bestuurder overnemen. Dit kan op termijn het rijden veiliger maken, maar de technologie moet eerst verder ontwikkeld worden om betrouwbaar te zijn."

Tot slot benadrukt hij het belang van menselijke controle en besluitvorming in het verkeer. "Hoewel nieuwe technologie├źn bijdragen aan de veiligheid, blijft het cruciaal dat bestuurders hun gezonde verstand blijven gebruiken en niet volledig op systemen vertrouwen die nog niet perfect zijn."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie