Achtergrond
BNNVARA

Overheidssubsidie moet de musicalwereld een artistieke impuls geven

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Overheidssubsidie moet de musicalwereld een artistieke impuls geven

Musicals zijn razend populair. In 2017 gingen 2,3 miljoen mensen naar een musical, maar toch is er een probleem in musicalland. Kleinschalige en vernieuwende producties zie je niet meer op de Nederlandse podia, omdat het voor producenten een te grote gok is. In De Nieuws BV pleiten Cornald Maas en Frank Sanders voor meer geld vanuit de overheid voor musicals.

Video niet beschikbaar

In een advies zegt de Raad voor Cultuur dat de musical een artistieke impuls moet krijgen en hiervoor is er geld nodig van de overheid. Presentator en juryvoorzitter bij de musical awards, Cornald Maas en Frank Sanders, acteur/zanger/cabaretier/choreograaf én oprichter van de Frank Sanders Academie, zijn het hier roerend mee eens.

Volgens Cornald Maas is het belangrijk om telkens nieuwe grensverleggende, eigen Nederlandse producties te maken. "Als juryvoorzitter zie ik dat het blijkbaar moeilijk is om dit soort producties te maken en áls het al gebeurt, zoals dit jaar bijvoorbeeld bij All Stars en Soof, dan laat de uitvoering wel nog wat te wensen over. Kennelijk is de tijdsdruk zo groot dat het script net niet goed is, of de bewerking net niet goed genoeg is. Volgens Maas zou het spannend en mooi zijn als daar meer geld voor zou komen.

Meer tijd nodig

Daarnaast zou de musical ook erkend en herkend moeten worden als volwaardige kunstvorm, zegt Maas. Volgens Frank Sanders is er genoeg talent in Nederland, maar ontbreekt het nu vaak in tijd en geld. Vroeger deden Sanders en partner Jos Brink zo'n twee jaar over een script en werd het vaak daarna nog herschreven. "Destijds hadden we ook de luxe dat we minstens 25 try-outs konden doen, waarbij we het script ook weer konden aanpassen en verbeteren."

Het woord musical is besmet

De Raad voor Cultuur vindt ook dat de musical door zowel overheden en fondsen als kunstdiscipline serieus moet worden genomen, maar toch wordt er vaak nog neergekeken op de musical. Vaak ook vanuit de theaterwereld zelf. Zo zei Bart Chabot, schrijver van het script van Chez Brood, een keer in Pauw dat die theaterproductie toch echt niet gezien moest worden als musical. Dat is volgens Maas een typische voorbeeld van framing in Nederland. "Nederlanders zouden er aan gewend moeten raken aan het idee dat het ook een prachtige vooruitstrevende kunstvorm kán zijn."

Toekomst van de musical

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie