Achtergrond

'Slecht idee om van KLM een B-merk te maken'

KRO-NCRV
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Slecht idee om van KLM een B-merk te maken'

Vandaag kwam de De Telegraaf met het bericht dat topman Benjamin Smith van Air France-KLM af wil van KLM-baas Pieter Elbers. Eerder deze week meldde de Volkskrant dat er een memo was uitgelekt bij de luchtvaartmaatschappij waarin werd gesuggereerd dat KLM een B-merk zou worden. Dat zou een slecht idee zijn, zegt oud-gezagvoerder Benno Baksteen in Spraakmakers.

Trots op bedrijf

''De KLM draait veel efficiënter dan Air France'', zegt de oud-gezagvoerder. ''Ook een wasmiddelproducent heeft meerdere merken voor verschillende delen van de markt. Daar is niks mis mee.'' Werknemers zijn, volgens Baksteen, eerder geneigd een goed product af te leveren als ze trots zijn op het bedrijf waar ze werken. ''Dat haal je onderuit als je van KLM een B-merk zou maken.''

Efficiency

Ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens zou het een slecht idee vinden om het merk KLM te laten verdwijnen. Wel denkt hij dat er meer efficiency bereikt kan worden als Air France en KLM echt één bedrijf worden. ''Het staat voor mij niet vast dat KLM een autonome luchtvaartmaatschappij blijft. Wat goed gaat bij KLM moet je overbrengen naar Air France.'' Zo zou je volgens Heerkens ook een efficiënter routenetwerk kunnen creëren.

Ster advertentie
Ster advertentie