Achtergrond
KRO-NCRV

'De Postcode Loterij moet nu geen Tesla’s gaan weggeven!'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'De Postcode Loterij moet nu geen Tesla’s gaan weggeven!'

Het kabinet wil dat er in 2030 alleen nog auto’s worden verkocht die nul emissie uitstoten. Als dat lukt, dan moeten er tegen die tijd dagelijks zo’n 1,8 miljoen auto’s worden opgeladen. Kan ons elektriciteitsnetwerk dat wel aan en zijn er dan wel genoeg laadpalen?

Onoph Caron is duidelijk: "Als de Postcode Loterij in plaats van BMW’s Tesla’s gaat weggeven en één straat alleen maar elektrische auto’s heeft, dan hebben we écht een probleem." Caron is directeur van de stichting E-laad, die namens alle netbeheerders onderzoekt wat de impact is van het toenemend aantal elektrische auto’s.

De transformators in de buurt kunnen het nu absoluut nog niet aan als iedereen tegelijk z’n auto gaat opladen. Goede planning en overleg met gemeentes en provincies is nodig omdat het netwerk verzwaard moet worden. Als dat lukt, moet het uiteindelijk geen probleem zijn, zegt Caron.

Grote uitdagingen

De uitdagingen voor een volledig elektrische laadstructuur zijn groot zegt ook ook Bert Klerk. Als voorzitter van het Formule E-team (FET) kent hij alle hobbels die nog te nemen zijn richting 2030. Het FET is een samenwerkingsverband van de auto-industrie en milieuorganisaties die de minister van Infrastructuur en Waterstaat adviseert over elektrisch rijden.

Quote

700 palen pér dag de grond in

Bert Klerk

Volgens Klerk moeten er in 2030 ongeveer 900 duizend laadpalen staan. Momenteel zijn dat er nog maar 35 duizend. "Als er over elf jaar bijna een miljoen palen moeten staan, moeten er vanaf 2020 dagelijks 700 palen de grond in geschroefd worden. Dat is wel een dingetje", aldus Klerk. Dat de vraag naar laadpalen toeneemt, is duidelijk.

Handen vol

Matthijs Kok is in de gemeente Utrecht verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur, en heeft er de handen vol aan. "We merken vooral de laatste maanden dat het een enorme vlucht neemt. We plaatsen nu al vierenhalf jaar lang laadpalen. Tot september vorig jaar werd er per maand ongeveer 200 duizend kWh per maand geladen. De afgelopen tijd is dat opgelopen tot zo’n 300 duizend kWh."

Momenteel krijgt de gemeente dagelijks een aanvraag voor een nieuwe laadpaal binnen. "Het kost ons steeds meer moeite om goede plekken te vinden", zegt Kok. Het zorgt ook voor irritatie bij buurtbewoners dat gewone parkeerplekken worden ingenomen door laadplekken. "Het is vooral een kwestie van uitleggen. Wij willen schone voertuigen in onze stad. In 2030 willen we alleen nog maar emissieloze voertuigen in Utrecht hebben. Dan moet je ook zorgen dat die geladen kunnen worden."

De staatssecretaris in Spraakmakers!

Aanstaande vrijdag is staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat te gast in Spraakmakers. Ze zal vragen over elektrisch rijden beantwoorden en vertellen hoe zij er voor gaat zorgen dat we in 2030 allemaal elektrisch rijden.

Luister hier de reportageserie terug in één, twee, drie, vier delen.

Wil je niet alleen luisteren naar, maar ook meepraten mét Spraakmakers? Sluit je aan bij onze community!

Ster advertentie
Ster advertentie