Achtergrond

Emotionele McDonald's reclame teruggetrokken na storm van kritiek

foto: Screenshot McDonalds reclamefoto: Screenshot McDonalds reclame
  1. Nieuwschevron right
  2. Emotionele McDonald's reclame teruggetrokken na storm van kritiek

[KRO-NCRV] We zijn gewend dat producenten bepaalde emoties aan producten willen koppen, maar dat dit soms niet helemaal goed gaat laat de nieuwste spot van McDonald's zien. Paul Römer, algemeen directeur van de NTR sprak in het Mediaforum van De Ochtend over deze opvallende reclame.

In het vrij lange spotje zien we een jongen die zijn vader is verloren. Aan zijn moeder vraag hij hoe zijn vader was en die omschrijft vervolgens een man die totaal niet op haar zoon lijkt. Maar… Gelukkig hebben ze wel iets gemeen… Ze houden namelijk van dezelfde burger!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Quote

Als kijker ben je aan het eind van de reclame zo misselijk, dat je nergens meer trek in hebt

Paul Römer, algemeen directeur NTR

In Engeland is er met walging gereageerd op de spot van de hamburgergigant. Ook Römer vond het smakeloos. “Als kijker ben je aan het eind van de reclame zo misselijk, dat je nergens meer trek in hebt.” In eerste instantie kwamen er excuses van McDonald's, maar was de reclame nog wel te zien. Inmiddels is het spotje wel van de buis gehaald.

Pepsi

Het is niet de eerste keer dat een reclame voor ophef zorgt. Vorige maand trok Pepsi een reclame met model Kendall Jenner terug na een storm van kritiek. In die reclame zie je dat het model mee gaat lopen met een protestmars en zorgt dat dit niet uit de hand loopt door de agent een blikje cola te geven.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Mensen laten zich niet meer alles door de strot duwen'

Dat Pepsi probeerde de scoren over de ruggen van mensen die met gevaar voor eigen leven met echte protesten meelopen schoot veel mensen in het verkeerde keelgat. Volgens Römer laten deze voorbeelden zien dat mensen tegenwoordig zich niet meer alles door de strot laten duwen en heel activistisch zijn via bijvoorbeeld sociale media. “Hier zijn merken heel gevoelig voor.”

Mediaforum met Paul Jansen en Paul Romer

Ster advertentie
Ster advertentie