Achtergrond

'NOS zou geen berichten moeten plaatsen over 'golfsurfende honden''

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. 'NOS zou geen berichten moeten plaatsen over 'golfsurfende honden''

[KRO-NCRV] NDP Nieuwsmedia, de belangenorganisatie voor nieuwsbedrijven, stelt in hun jaarverslag dat de publieke omroep op een oneerlijke manier concurreert met commerciële nieuwsbedrijven door bijvoorbeeld ook ‘grappige nieuwsberichtjes’ te delen. “Sorry, dat we ons werk doen”, reageert Nieuwsuur-hoofdredacteur Joost Oranje.

Uit het jaarverslag van NDP blijkt onder meer dat de digitale abonnementen de redding lijken te zijn van de kranten en tijdschriften. Die zorgen namelijk voor nieuwe abonnees. Het zou daarom oneerlijk zin dat de NOS ook berichtjes plaatst over bijvoorbeeld ‘golfsurfende honden in Californie’.

Mediaforum met Ward Wijndelts en Joost Oranje

De hoofdredacteur is deze ochtend te gast in het Mediaforum op NPO Radio 1. “Deze klaagzang van uitgevers is niet nieuw”, vervolgt Oranje. “Ieder jaar komt het weer naar voren in het jaarverslag.” Dit jaar wordt ook Nieuwsuur aangehaald als voorbeeld van oneerlijke concurrentie. Volgens de NDP steekt het programma ‘de brug over’ van video naar geschreven artikelen. “Online kom je elkaar tegen en doe je min of meer hetzelfde”, stelt NDP-voorzitter Frits Campagne maandag in het Financieel Dagblad.

‘Nu niet meer zeuren’

Schouderophalend wijst Oranje op de nieuwe mediawet, waarin staatssecretaris Dekker juist heeft vastgelegd dat de publieke omroep haar content mag delen via álle kanalen. “Dus de NDP moet nu niet meer zeuren. Doe je werk goed, blijf kwaliteit leveren en zoek samenwerking. Dat is veel belangrijker dan zo’n achterhoedegevecht”, aldus Oranje.

Meer digitale abonnees

Maar het NDP-jaarverslag is meer dan enkel een klaagzang. Zo is er goed nieuws voor de dagbladen: online wordt er eindelijk wat verdiend, mede dankzij meer digitale abonnees. Ward Wijndelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland, zet dan ook vol in op de digitale ontwikkeling van ‘zijn’ maandblad. “Zeventig procent van wat wij brengen staat niet meer in het maandblad, alleen online”, zegt hij in het Mediaforum. “Die digitale wereld is voor ons de toekomst. Via een pay wall hopen we mensen te ‘lokken’ in een betaalrelatie. Tot nu toe gaat dat hartstikke goed.”

Betalen is normaal

Het stemt Oranje hoopvol. “Blijkbaar begint het besef door te dringen dat je voor kwaliteitsjournalistiek moet betalen, dat dat normaal is. Een goede ontwikkeling.”

Ster advertentie
Ster advertentie