Achtergrond
KRO-NCRV

Black Friday: "laat je niet gek maken!"

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Black Friday: "laat je niet gek maken!"

Voor koopjesjagers is Black Friday de leukste dag van het jaar. Maar trap niet in elke aanbieding want die zijn vaak minder genereus dan al die winkels en webshops je willen doen geloven. Laat je niet gek maken, zegt de Consumentenbond in Spraakmakers.

Mailboxen door het hele land werden de afgelopen week bedolven onder aanbiedingen. Wie op Black Friday wat koopt betaalt vaak maar de helft, zo beloven ronkende nieuwsbrieven. Daar krijg je in Nederland de handen wel voor op elkaar. Voor Bol.com is Black Friday de drukste dag van het jaar, drukker nog dan kerst.

Nep-aanbiedingen en misleiding

Voor de Consumentenbond is de koopgekte reden om de aanbiedingen te onderzoeken. Dit jaar doen ze dat voor het eerst. De bond vraagt zich af of we in de maling worden genomen. "Uit het verleden blijkt dat heel veel aanbiedingen nepaanbiedingen zijn", zegt woordvoerder Joyce Donat. Volgens haar gaan de meeste prijzen het hele jaar door op en neer. "Op Black Friday gaat het vaak om een 'doorgestreepte prijs', van 50 voor 30 euro, maar in heel veel gevallen blijkt dat het product nooit 50 euro heeft gekost." Dat is volgens de Consumentenbond prijsmisleiding en dat is verboden.

Tip: vergelijk!

Kun je dan geen enkele aanbieding vertrouwen? De beste manier om daar achter te komen is volgens de Consumentenbond om te kijken wat hetzelfde product ergens anders kost. "Zijn het echte aanbiedingen of heb je te maken met fluctuerende prijzen? En vraag je ook simpelweg af of je een product echt nodig hebt en of je bereid bent de uiteindelijke prijs 'onder aan de streep' ervoor te betalen. "Als je het de moeite waard vindt moet je het gewoon kopen", zeg Donat.

Ster advertentie
Ster advertentie