Achtergrond

Drie tips om van je vliegangst af te komen
EONOS

foto: ANP, Rob Engelaarfoto: ANP, Rob Engelaar
  1. Nieuwschevron right
  2. Drie tips om van je vliegangst af te komen

Stephanie Pander heeft een droombaan, ze is reisjournalist. Maar wel een met vlieg- en reisangst. Dat betekent dat ze het Spaans benauwd krijgt als ze in een vliegtuig of trein stapt. “Ik kan alleen maar denken: ik moet eruit.” In een vliegtuig is Pander bang voor een crash (of eigenlijk het moment vlak voor het neerstorten). En bij een treinreis is ze bang voor een aanslag op de tussengelegen stations. Niet handig als je gemiddeld een keer per maand reist. Zeker ook omdat Pander eenmaal op de plek van bestemming wél heel erg geniet van het reizen.

Therapie

Om van haar angst af te komen ging Stephanie daarom naar therapie, waar luchtvaartpsycholoog Josine Arondeus haar begeleidde. Volgens Arondeus lijdt zo’n 25 procent van de Nederlanders aan een vorm van vliegangst. Ze zijn bijvoorbeeld bang voor een ongeluk, hebben hoogtevrees, vinden het eng de controle uit handen te geven, tussen veel mensen te zitten, of in een gesloten ruimte te zitten. “Er komen veel angsten samen bij vliegen”, aldus Arondeus.

De cliënten die Arondeus begeleidt hebben allemaal hun eigen motivatie om van de vliegangst af te willen komen. Bijvoorbeeld een opa die zijn kleinkinderen in Australië wil zien. Of iemand die een nieuwe baan krijgt waarvoor gereisd moet worden.

Tips

Arondeus doet dit werk nu 25 jaar. "Toen ik begon focusten we in de cursus vooral op leren met angst om te gaan. Nu richten we ons veel meer op accepteren dat je af en toe bang bent. Dat is helemaal niet gek, want je bent geen robot.”

Pander beaamt dat. Zij ontwikkelde voor zichzelf een driestappenplan dat helpt tegen haar vliegangst:

  1. Denk tijdens de vlucht: ‘ik ben bang maar niet in gevaar’. Realiseer je dat de angst echt is, maar het gevaar eigenlijk niet.
  2. Kijk van tevoren niet naar het weer op de dag dat je vliegt. Vermijd negatief luchtvaartnieuws en als je van tevoren al moet denken aan je aankomende vlucht, zeg dan dat je tegen jezelf dat je op dit moment gewoon nog met beide benen op de grond staat en er geen reden is tot zorg.
  3. Probeer de aanmaak van adrenaline voor en tijdens de vlucht zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat betekent: geen koffie en alcohol, goed en gezond eten en goed slapen. Eventueel kun je wat ontspanningsoefeningen doen. En: vertrek op tijd van huis naar het vliegveld.
Ster advertentie
Ster advertentie