Naar homepage
Achtergrond

Is de inclusiviteit van Victoria’s Secret een manier om hun imago op te poetsen?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Is de inclusiviteit van Victoria’s Secret een manier om hun imago op te poetsen?

Enorm populair waren ze: de engelachtige modeshows van Victoria's Secret. Maar de modellen waren heel jong, heel dun en niet divers en dat keerde zich tegen merk. 2,5 jaar later is Victoria's Secret terug met maar liefst 7 'inclusiviteitsambassadeurs'. Maar is dat wel geloofwaardig? Modejournalist Cécile Narinx vertelt erover in De Nieuws BV.

Het lingeriemerk is naar buiten gekomen met een groep vrouwen die zich presenteren als hun ambassadeurs, als rolmodellen. “Dat is een bijna overdreven diverse groep vrouwen”, zegt Narinx. Er zit een lesbische voetballer in, een uit Soedan gevlucht topmodel, plussize modellen en een transgender. “Het is van alles wat waardoor je een soort diversiteits-bingokaart kunt gaan afvinken”, vindt Narinx.

Imago oppoetsen

Narinx is van mening dat het goed is als een merk als Victoria’s Secret zich bezighoudt met inclusiviteit, maar ze benadrukt wel dat ze het een beetje mosterd na de maaltijd vindt. Het lingeriemerk is namelijk niet de eerste die zich hiermee bezighoudt. “Als je er zo mee gaat profileren terwijl je één van de laatsten bent, dat is een beetje sneu”, vindt Narinx.

De broekjes en de bh’s waren volgens Narinx de laatste jaren niet meer zo goed. “Ze kregen een beetje en ouderwets imago”, vertel ze. Het bedrijf wordt gerund door witte oude mannen die volgens Narinx ook nog dikke vrienden zijn geweest met Jeffrey Epstein. “Dan heb je een imagoprobleem en de vraag is of je dat op deze manier kan rechtbreien”, zegt ze.

Vooral erg sexy

“Ik weet niet waar het aan ligt, maar de naam ‘Victoria’s Secret’ is zo aantrekkelijk voor veel mensen”, zegt Narinx. Volgens haar zijn het niet alleen mannen die graag naar de shows keken, maar ook vrouwen die dromen dat ze ooit een keer zo mooi dun kunnen worden als die angels. “Maar het assortiment is niet veel anders dan een Hunkemöller of Livera”, vindt Narinx.

Volgens haar hangt er een enorme zweem van sexyness omheen. “Maar kunnen ze het keren naar een draagbaar modern lingeriemerk wat ook voor grote maten en oudere vrouwen die er niet bij willen lopen als een ondeugend schoolmeisje geschikt is?”, dat vraagt Narinx zich af.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie