Achtergrond
KRO-NCRV

'Mediabedrijven zullen Facebook betalen voor zichtbaarheid'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Mediabedrijven zullen Facebook betalen voor zichtbaarheid'

Persoonlijke berichten gaan op Facebook een grotere rol spelen. De tijdlijn wordt persoonlijker, met meer posts van vrienden en familie. Want zoals Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, zelf uitlegt: "familie en vrienden zijn de kern van de ervaring".

Dit zou betekenen dat berichten van bedrijven en merken minder vaak in de tijdlijn van Facebookgebruikers gaan verschijnen. Dit kan bedrijven de kop kosten. Volgens Casper Sikkema, hoofdredacteur van VICE Benelux, zijn veel mediabedrijven afhankelijk van Facebook voor online-verkeer. Is deze verandering zo zorgwekkend voor (media)bedrijven?

Facebook socialer?

Volgens het officiële statement van Zuckerberg moet het minder om 'relevante' content gaan, zoals mediabedrijven die artikelen aanleveren denk bijvoorbeeld aan nieuwsartikelen van de NOS, maar meer om 'sociale' content. De oprichter geeft aan dat ''gewone gebruikers worden verdrongen.''

Margriet Brandsma, journalist en oud-Duitsland correspondent, zegt in het Mediaforum: ''Facebook wordt persoonlijker en emotioneler''. Volgens Ineke Dezentjé-Hamming, voorzitter van FME (Federatie voor de Metaal- en Elektronische industrie), wordt Facebook minder belangrijk op zakelijk gebied, en LinkedIn juist belangrijker. De FME-voorzitter vindt de verandering geen fijn idee: ''Waarom gaat Facebook voor mij bepalen waarom ik meer berichten van familie moet zien, en minder zakelijke berichten?''

'Facebook is de dominante speler'

Veel mediabedrijven gebruiken sociale media-kanalen om mensen naar hun website te trekken. Volgens Casper Sikkema is Facebook de meest dominante speler: ''Deze veranderingen gaan significante gevolgen hebben.'' Volgens hem kan het zelfs leiden tot een strategiewijziging van een bedrijf of zelfs een veranderend medialandschap.

'Het bedrijf kan nauwelijks meer groeien'

Brandsma kan zich niet indenken dat een beursgenoteerd bedrijf als Facebook dit zomaar doet. ''Daar zit natuurlijk iets achter, het bedrijf moet winst maken.'' Volgens haar kan het bedrijf nauwelijks meer groeien. ''Het aantal gebruikers kan niet meer omhoog.'' Ze concludeert dat gebruikers meer moeten liken en meer moeten delen. ''Het gaat om het sociale aspect.'' Dat is volgens haar de reden waarom Facebook verandert. Sikkema denkt dat mensen een prettigere ervaring krijgen met Facebook als er interactie is met vrienden of familie in plaats van met bedrijven.

Zijn bedrijven bereid om te betalen voor zichtbaarheid?

Sikkema maakt zich over zijn eigen platform nog geen zorgen: ''VICE wordt minder afhankelijk van Facebook.'' Zo gebruikt VICE niet alleen Facebook, maar allerlei platformen om mensen te bereiken. Maar door deze veranderingen zou de zichtbaarheid op Facebook verminderd worden en dus moeten bedrijven, als ze zichtbaar willen blijven, in de buidel tasten. Sikkema denkt dat bedrijven altijd bereid zullen zijn om te betalen voor zichtbaarheid.

Facebook wordt persoonlijker; wat betekent dit voor je tijdlijn?

Ook Spraakmaker worden? Meld je aan voor de community!

Wij zijn op zoek naar mensen die met ons willen meepraten en meedenken over onderwerpen op de radio. Daarvoor willen we graag van jou horen wat jij vindt dat nieuws is. Of wat nieuws zou moeten zijn.

We horen elke dag vooral meningen over het nieuws. Maar is het niet veel interessanter om mensen vanuit hun ervaring aan het woord te laten? Dat alles vanuit het principe: vertel ons wat je weet, niet alleen wat je vindt. Lijkt het jou interessant hierover mee te praten of wil je meer informatie? Mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl of meld je aan!

Ster advertentie
Ster advertentie