appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Verondieping van Nieuwe Waterweg zorgt voor meer natuur

Han Meyer, TU Delft
zondag 28 februari 2021 | BNNVARA | Vroege Vogels Twitter

150 jaar geleden werd de Nieuwe Waterweg gegraven om de haven van Rotterdam bereikbaar te houden. Drie meter diep zou die zijn, maar inmiddels is dat 16 meter geworden. Dat zorgt voor problemen zoals verzilting en gebrek aan natuur. Ark Natuurontwikkeling, het Wereldnatuurfonds en Han Meyer van de TU Delft bedachten een oplossing voor deze problemen: verondieping. Meyer vertelt in Vroege Vogels wat dat betekent.

Verondieping Nieuwe Waterweg

Een ondiepere rivier betekent flauwere oevers. Met als gevolg: meer ruimte voor natuur die echt hoort bij een delta. Zoals ooibossen op de oevers en onderwaternatuur waar trekvissen zich aanpassen aan het zoutere water voordat ze de tocht op zee aangaan. Verondieping van de Nieuwe Waterweg kan hiervoor zorgen.

Vrijkomende havenbekkens

Zo bieden de vrijkomende havenbekkens in de toekomst hier ruimte voor. Op dit moment wordt nog zestig procent van de oppervlakte van de Rotterdamse haven ingenomen door opslag, overslag en verwerking van fossiele brandstoffen.

Toekomstige energiedragers als waterstof vragen mogelijkerwijs om minder oppervlakte waardoor er ruimte vrij komt voor ander landgebruik. Ook vergt het transport van deze nieuwe energiedrager minder diepe schepen. De Nieuwe Waterweg blijft in het onderzochte scenario van dit rapport nog bevaarbaar voor binnenvaartschepen en kleinere zeeschepen. De havens van Maasvlakte 1 en 2 en Europoort blijven toegankelijk voor de grootste zeeschepen.

Zouttong temmen

Door verondieping van de rivier kan ook de gevreesde zouttong getemd worden: een minder diepe rivier maakt dat zout zeewater minder ver de zoete rivier binnendringt. Dat is van groot belang voor het zoet houden van zowel drinkwater als het water voor de landbouw, dat bovenstrooms uit de Maas en de Rijn onttrokken wordt. Zeker nu de zeespiegel alsmaar verder stijgt, is dit van groot belang. 

Met een ondiepere Nieuwe Waterweg hoeft er ook minder rivierwater te worden afgevoerd door de Nieuwe Waterweg om de zouttong tegen te gaan. Daardoor kan er juist weer meer water worden afgevoerd via het Haringvliet en kunnen daar de sluizen vaker open blijven, heel belangrijk voor de zalm en andere trekvissen die deze opening gebruiken.

Mogelijk toekomstscenario

Meijer, ARK en Wereld Natuur Fonds hebben het Deltaprogramma, dat verantwoordelijk is voor de waterveiligheid van Nederland op de korte en lange termijn, voorgesteld dit scenario mee te nemen als een van de mogelijke toekomstscenario's van Nederland. Dat wordt nu in beraad genomen.

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur. 

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1