Binnenland

Bio-katoen verkocht als 'gewone' katoen

  1. Nieuwschevron right
  2. Bio-katoen verkocht als 'gewone' katoen

Grote kledingmerken scoren slecht op het gebruik van bio-katoen. De vraag naar deze duurzame katoen is zelfs zo klein, dat 80 procent verkocht moet worden als 'gewone' katoen. Bedrijven weigeren namelijk om een hogere prijs te betalen voor de eco-vriendelijke katoen.

Lijst van grote merken

Solidaridad, het Wereld Natuurfonds en het Pesticide Action Network hebben onderzoek gedaan bij 37 multinationals. Slechts 8 daarvan scoorden een voldoende. IKEA doet het het beste. Driekwart van al hun katoenen beddengoed en handdoeken is gemaakt van bio-katoen. Grote sportmerken als Adidas en Nike scoren slecht. Luxe-merken als Burberry, Hermes en Ralph Lauren staan zelfs onderaan de lijst.

Versnellen en opschalen

Maar hoe kunnen bedrijven nu aangezet worden tot een grotere inkoop van bio-katoen? Nico Rozen van Solidaridad wil de verkoop van bio-katoen gaan versnellen en opschalen.Directies moeten inkopers echt de opdracht geven om hogere percentages duurzame katoen in te kopen anders gebeurd het niet. Die omslag is niet eenvoudig dus het belangrijk dat bedrijven weten waar ze hun katoen inkopen. Directies moeten hun inkopers prikkels geven om steeds duurzamer in te kopen. En natuurorganisaties moeten er voor zorgen dat het product beschikbaar wordt op een manier die in het belang is van de boeren.

Bron: Vroege Vogels

Ster advertentie
Ster advertentie