appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Olivijn, het mineraal dat de wereld CO2-vrij kan maken

EenVandaag
vrijdag 1 november 2019 | AVROTROS | Radio EenVandaag Twitter

Een wondermineraal dat het broeikasprobleem helpt op te lossen: met olivijn lijkt het te kunnen. Het is goedkoop en kan op ieder verkeersknooppunt, fietspad of strand worden uitgestrooid. Alleen duurt het wel even voor de lucht weer volledig schoon is. Eddy Wijnker is de optimist in Radio EenVandaag en handelt in het spul.

Olivijn is de meest voorkomende steensoort ter wereld en dus ruim voor handen. En dat is hard nodig, want als we het willen gebruiken om broeikasgas uit de lucht te halen hebben we veel nodig. Heel veel.

De wereld CO2-vrij maken

Eddy Wijnker komt oorspronkelijk niet 'uit het zand', maar is kwam er mee in aanraking toen hij rond de Olympische Spelen in 2008 als geluidstechnicus in China werkte. Een mooie olijfkleurige steen die hij mee naar huis nam bleek olivijn te zijn.Zijn zoektocht naar de steensoort bracht hem in aanraking met geo-chemicus Olaf Schuiling. "Die was al decennia lang bezig met de werking van olivijn", vertelt Wijnker. Hij raakte in de ban van het materiaal, switchte in eigen woorden van 'sound naar zand' en koos ervoor de wereld te helpen CO2-vrij te maken. Zijn ideaal: hoe meer olivijn in Nederland, hoe meer CO2 kan worden afgevangen. En dat ideaal wordt langzaamaan werkelijkheid.

Fietspaden en treinbeddingen

De vinding van Schuiling heeft inmiddels school gemaakt en olivijn wordt op tal van plaatsen gebruikt. Zo zijn de paden naast het nieuwe metrotrac├ę van de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Den Haag over een afstand van 26 kilometer bedekt met het groene mineraalzand. Ook ProRail en de gemeente Rotterdam doen proefprojecten met olivijn.

Het bedrijf van Eddy Wijnker vaart er intussen wel bij. Mensen die bij hem kopen strooien het groene zand op hun tuinpad om een steentje aan het milieu bij te dragen. Projecten als de Hoekse Lijn waar het zand wordt gebruikt juicht hij toe. "We hebben fietspaden en treinbeddingen en dijken nodig", zegt Wijnker. "Het moet normaal worden het mineraal in te zetten. Waar normaal zand nodig is moet nu olivijn komen."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1