appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nu echt bewezen: te lang op je telefoon is slecht voor je ogen

ANP
dinsdag 5 juni 2018 | NOS | Redactie

Er werd al lang voor gewaarschuwd: te lang achter schermpjes zitten is schadelijk voor kinderogen. Uit onderzoek van het Erasmus MC onder duizenden kinderen, blijkt nu hoe groot het probleem echt is.

Jan Roelof Polling van Erasmus MC over het onderzoek

De kinderen, Generation R, zijn vanaf hun zesde onderzocht. Van de zesjarigen was 2,5 procent bijziend. Inmiddels zijn die kinderen dertien en maar liefst 25 procent van deze groep kan niet goed in de verte kijken.

Hoewel het onderzoek onder Rotterdamse kinderen is gehouden, verwachten de onderzoekers dat de cijfers representatief zijn voor kinderen in heel Nederland.

Smartphones en tablets maken dat kinderen lang achter elkaar kijken naar iets wat dichtbij is. En daarvan gaan je ogen achteruit. "Dit kun je voorkomen door een tijd te bepalen, afspreken om niet zo lang achter de tablet of telefoon te zitten", adviseert Jan Roelof Polling, onderzoeker bij het Erasmus MC. "Bijvoorbeeld: we gaan twintig minuten op de telefoon, daarna kijken we twintig minuten in de verte, zodat onze ogen iets anders doen." Ook adviseert hij ouders en scholen om kinderen zoveel mogelijk naar buiten te sturen, ten minste twee uur per dag.

Kinderbrillen

Hoewel harde cijfers ontbreken, zien ook opticiens dat de verkoop van kinderbrillen toeneemt. Met een uitgebreide jeugdcollectie en hippe, kleurige brillen spelen zij in op de toenemende vraag van het publiek. Tien jaar was er weinig keuze in kleine montuurtjes, maar nu zijn de assortimenten steeds groter en hipper.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1