appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Oproep VNV aan Air France: Stop met staken, ga aan tafel

ANP
maandag 7 mei 2018 | KRO-NCRV | Twan Spierts Twitter

Air France en de Franse piloten moeten snel weer om tafel gaan zitten. Want als ze op deze manier doorgaan, brengen ze het bedrijf in gevaar. Dat zegt voorzitter Arthur van den Hudding van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers in 1 op 1.

De leden van de Nederlandse pilotenvakbond maken zich zorgen over het voorbestaan van Air France-KLM, zegt Van den Hudding. Ook deze week staken Air France-piloten weer. Ze willen een flinke loonsverhoging, veel meer dan Air France wil geven.

Peperdure stakingen

Air France staat er financieel momenteel al een stuk slechter voor dan KLM. De peperdure stakingen zijn daardoor extra pijnlijk voor de Fransen. "Staken kost per definitie geld en dat gaat ten koste van het bedrijfsresultaat. Als je bedrijfsresultaat al niet goed is, wordt dat slechter."

Volgens de vakbondsvoorzitter ligt de schuld voor de problemen niet alleen bij de Franse piloten. "Als je sec naar de resultaten van Air France kijkt lopen die achter bij KLM. Dan zou je zeggen: blaas niet zo hoog van de toren met de looneis. Maar je moet ook het management aanspreken. Samen moet je tot een oplossing komen."

Waarom lukt het hier wel?

Die oplossing kwam er recent wel bij het Nederlandse deel van het bedrijf. Maar ook bij KLM ging het afsluiten van een CAO niet makkelijk. Pas toen de VNV begon te dreigen met werkonderbrekingen, kwam er schot in de onderhandelingen. "Waarom het hier wel opgelost is? Misschien komt dat door onze cultuur. Wij willen altijd een oplossing vinden. Wij hebben water bij de wijn gedaan, KLM heeft water bij wijn gedaan", zegt Van den Hudding.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1