Binnenland
AVROTROS

‘Communisme is chill’: 5 vooroordelen over millennials

foto: CC/Neil Cummingsfoto: CC/Neil Cummings
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Communisme is chill’: 5 vooroordelen over millennials

Over millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000, doen veel vooroordelen de ronde. Ze zouden lui zijn, verwend, ze flirten met het communisme en zijn altijd op reis. In gesprek met millennialdeskundige Tessa van Asselt, verbonden aan de Universiteit Utrecht, houdt dr Kelder een aantal van deze typeringen tegen het licht.

#1 Millennials: 'communisme is best chill'

Millennials hebben een innige liefdesrelatie met het communisme. Tenminste, als je de media moet geloven. Een mediahype, oordeelt Tessa van Asselt. "Die berichten zijn gebaseerd op onderzoek van een belangenvereniging: slachtoffers van het communisme. Zij hebben onderzocht wat mensen vinden van communisme, kapitalisme, socialisme en fascisme", licht Van Asselt toe.

"In de media lees je vervolgens dat 50 procent van de millennials een voorkeur heeft voor het communisme. Maar dat lees je helemaal niet terug in de onderzoeksresultaten. Daaruit bleek dat minder dan de helft, zo’n 40 procent, de voorkeur geeft aan het kapitalisme. Ze willen dus liever een ander systeem. Maar slechts 7 procent van de millennials heeft daadwerkelijk een voorkeur voor het communisme. Dàt blijkt uit dat onderzoek."

Opgeklopte berichten dus. Meer dan de helft van de millennials zouden weliswaar liever een ander systeem zien dan het kapitalisme, maar hebben geen voorkeur voor het communisme.

#2 Millennials hebben het niet gemakkelijk

"Media schrijven vrij veel over hoe slecht het gaat met de millennial", zegt Tessa van Asselt. "Dat klopt in zekere zin ook. Ze hebben een zekere achterstand opgelopen doordat ze in de crisis begonnen zijn met het zelfstandige leven. Er waren geen banen dus op de arbeidsmarkt hebben ze enige afstand. Ze kunnen geen huis kopen omdat deze te duur zijn en ze mogen minder lenen dan voorgaande generaties."

Millennials zijn dus wel een generatie met een moeilijke start. "Het is de vraag of ze dat ooit nog goedmaken", zegt Tessa van Asselt. “Het is waarschijnlijk dat ze deze achterstand niet meer inlopen. De toekomst voor millennials is minder rooskleurig dan vaak wordt gedacht."

#3 Millennials zijn lui

"Het is een luie generatie", stelt Jort Kelder. "Nou ze zijn zeker niet lui", reageert Van Asselt. "Ze werken hard en willen juist graag hun best doen, maar ze willen wel functioneren in een eerlijk systeem." Millennials hebben het volgens haar niet zo op een systeem waarbij zij heel hard werken maar het geld verdiend wordt door een klein groepje.

Van Asselt haalt als voorbeeld maaltijdbezorgdiensten als Deliveroo aan. "Millennials vinden dat aan de ene kant prima: wie het hardste fietst verdient het meeste geld. Maar dat zzp’ers heel slecht worden betaald, terwijl er ergens ver weg een bedrijfstop heel rijk wordt van hun zweet, vinden ze minder." De millennial functioneert dus graag in een eerlijk en gebalanceerd systeem.

#4 Millenials zijn verwend

"Zeker, millennials zijn verwend. Dat komt met name doordat hun ouders een opvoedtrend hebben gevolgd die het kind centraal stelt." De ouders van millennials hangen de gedachte aan: als mijn kind gelukkig is, ben ik gelukkig. Dat kan tot een zekere verwendheid leiden.

Tessa van Asselt verklaart die opvoedtrend als volgt: "hun ouders hebben heel bewust gekozen voor kinderen, mede door de opkomst van anticonceptie. Als je ergens zo bewust voor kiest wordt het heel belangrijk, dus zijn millennials gewend om centraal te staan en zou je ze verwend kunnen noemen."

#5 Millennials gaan voor de ervaring

Toch zijn millennials niet verzot op spullen. "Ze houden meer van ervaringen", zegt Van Asselt. “Ze kiezen dus liever voor een festival of een reis dan voor materiële zaken." En dat is maar goed ook, want uiteindelijk worden mensen gelukkiger van ervaringen dan van spullen.

"Uit onderzoek blijkt dat als je spullen koopt, een telefoon of een computer, je geluksniveau wel even stijgt, maar na een tijdje zakt het weer terug naar het oude niveau. Als je een ervaring koopt, stijgt je geluksniveau ook, maar uiteindelijk kom je daarmee op een hoger niveau uit. Je wordt dus echt gelukkiger van ervaringen. Dat is misschien nog een goede tip voor andere generaties."

Ster advertentie
Ster advertentie