appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Facebook en Twitter willen politieke berichten transparanter maken

AFP
dinsdag 12 maart 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Social media hebben een grote rol gekregen in verkiezingen. Om hier meer inzicht in te krijgen voerde Twitter gisteren een nieuw transparantiebeleid in. Ook Facebook kondigde stappen aan. Gaat dit iets opleveren? "Het nepnieuws-probleem kan zich ook verplaatsen", zegt campagnestrateeg Tom te Buck in Radio EenVandaag.

Facebook en Twitter willen politieke berichten transparanter maken

In aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement op 23 mei, gaat het nieuwe beleid van Twitter in de Europese Unie in. Politieke advertenties worden onder een vergrootglas gelegd. Ook Facebook heeft aangekondigd dat zij met een nieuw beleid komen om politieke advertenties inzichtelijker te maken.

Transparantie

Volgens Tom te Buck, online campagnestrateeg bij BKB Campagnebureau, gaat het beleid op drie manieren te werk: "In eerste instantie openen ze een 'ad transparency center', in dit centrum zijn politieke advertenties tot 7 jaar terug te vinden en kan men zien door wie de advertentie is betaald, hoeveel er is betaald en wat de doelgroep is".

Politieke advertenties kunnen ook niet meer zomaar geplaatst worden. "Ten tweede gaan ze politieke partijen, politici en andere partijen verifiëren. Je moet dus een geverifieerde adverteerder zijn om een advertentie met politieke inhoud te plaatsen. Tot slot gaan ze controleren op advertenties met politieke inhoud."

Waterdicht?

Toen Mark Zuckerberg het nieuwe beleid voor Facebook aankondigde zei hij zelf al: "Je kan niet alle ingrepen van een overheid voorkomen, maar je kunt het wel moeilijker maken." Dat het systeem niet waterdicht is zie je volgens Buck al in de methode: "Hoe controleer je wat een politieke advertentie is of wat een advertentie met politieke inhoud is? Daarnaast gebeurt die controle door een algoritme dat door mensen is geschreven. Zij voeren zelf regels in. Het zijn wel zelflerende algoritmen, maar ook daar zitten fouten in".

Volgens Buck zullen nepberichten nu via andere kanalen verspreid worden: "In Brazilië en in India zie je dat het nepnieuws-probleem zich verplaatst naar 1 op 1 kanalen, dus dat het verspreid wordt via WhatsApp". Dat heeft zelfs voordelen voor de verspreider, zegt Te Buck. "Deze verspreiding is ook geloofwaardiger, omdat een artikel dan doorgestuurd wordt via een kennis."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1