appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Gratis OV in Nederland: de voors en tegens

ANP
donderdag 6 december 2018 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Vanaf komende zomer is het openbaar vervoer in Luxemburg helemaal gratis. Het landje zelf telt maar zo’n 600.000 inwoners, maar elke dag komen er nog eens 400.000 mensen bij van buiten om er te werken. Gevolg: de wegen naar en in Luxemburg-stad staan dagelijks compleet stil. Gratis openbaar vervoer moet dat probleem helpen oplossen.

Stand.nl: Het openbaar vervoer moet net als in Luxemburg gratis worden

Het lost niets op

Zou Nederland hier een voorbeeld aan moeten nemen? Wij hebben toch ook een fors fileprobleem? "Nee, niet doen", zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. "Het enige wat je doet is ervoor zorgen dat mensen die tóch al met het OV reizen dat nog vaker en nog verder gaan doen. Uit experimenten blijkt dat mensen nauwelijks overstappen van de auto naar de bus. Bovendien vergt het enorme investeringen die je nooit terugverdient. De files los je er niet mee op. Want áls er al meer ruimte komt op de wegen, wordt die meteen weer opgevuld door mensen die de kans schoon zien om nu wél in de spits de weg op te gaan."

Ook over de voordelen voor het milieu is Van Wee sceptisch: "De extra stroom die opgewekt moet worden, de infrastructuur die moet worden aangelegd leveren ook weer milieubelasting op." En daarnaast zou het volgens Van Wee ook nog voor minder gezonde reizigers kunnen zorgen: "Je zorgt er mogelijk voor dat mensen die nu met de fiets gaan de gratis bus gaan pakken."

OV is vrijheid

"Ja, wél doen", zegt Michel van Hulten, oud-staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in het kabinet Den Uyl. Maar het gaat hem niet om de files. "Die files los je niet op. Mensen die elke dag in de file staan zijn gewoon dom. Die moeten eens bij zichzelf te rade gaan of ze wel op de goede plek werken en wonen. Maar wat veel belangrijker is, is dat gratis OV iedereen in staat stelt te gaan en staan waar hij of zij wil. We leggen gratis parken aan, gratis kinderspeelplaatsen, gratis scholen, noem maar op. Maar om er te komen, moet je betalen. Dat is gek, vind ik." 

Van Hulten neemt Duinkerken als voorbeeld. "In die stad was eerst alleen het weekend gratis, nu de hele week. 'Gratis' is in het Frans libre, maar dat woord betekent ook 'vrijheid'. En daar gaat het om. Of het duur is? Valt best mee. Op de totale begroting van heel Duinkerken is het net 2 procent van alle uitgaven."

Wat vindt u? Klik hier om te stemmen. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1