Binnenland
NOS

'Consumenten voor 5 miljoen euro opgelicht via nepwinkels op sociale media'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Consumenten voor 5 miljoen euro opgelicht via nepwinkels op sociale media'

Kleding, make-up en technische gadgets: mensen kopen het steeds vaker via sociale media. En dat brengt risico's met zich mee, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM): de schade voor consumenten door oplichting bedroeg vorig jaar bijna 5 miljoen euro.

'Consumenten voor 5 miljoen euro opgelicht via nepwinkels op sociale media'

Daarom start de waakhond vandaag een campagne waarin ze consumenten waarschuwt voor nepwinkels op sociale media.

De ACM kreeg honderden klachten binnen van consumenten. "Bijvoorbeeld over aankopen die niet bezorgd worden, namaakmerkkleding of producten die in het echt heel anders zijn dan op de foto", zegt directeur Evert Jan Hummelen.

Met drie online filmpjes en radioreclames wil de ACM mensen bewust maken van dit soort risico's. "Het is een groeiend fenomeen en we willen voorkomen dat in de toekomst nog meer mensen de dupe worden."

Ster advertentie
Ster advertentie