appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Consumenten voor 5 miljoen euro opgelicht via nepwinkels op sociale media'

ANP
dinsdag 6 november 2018 | NOS | Redactie

Kleding, make-up en technische gadgets: mensen kopen het steeds vaker via sociale media. En dat brengt risico's met zich mee, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM): de schade voor consumenten door oplichting bedroeg vorig jaar bijna 5 miljoen euro.

'Consumenten opgelicht via nepwinkels op sociale media'

Daarom start de waakhond vandaag een campagne waarin ze consumenten waarschuwt voor nepwinkels op sociale media.

De ACM kreeg honderden klachten binnen van consumenten. "Bijvoorbeeld over aankopen die niet bezorgd worden, namaakmerkkleding of producten die in het echt heel anders zijn dan op de foto", zegt directeur Evert Jan Hummelen.

Met drie online filmpjes en radioreclames wil de ACM mensen bewust maken van dit soort risico's. "Het is een groeiend fenomeen en we willen voorkomen dat in de toekomst nog meer mensen de dupe worden."

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1