appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers
STER Advertentie

Wat de coronacrisis doet met onze nachtrust

Pexels
maandag 6 april 2020 | AVROTROS | Redactie

Hoewel behoorlijk wat mensen in deze coronatijd slecht slapen, hoor je opvallend genoeg ook geluiden van mensen die juist heel goed slapen, veel dromen én hun dromen vaker kunnen herinneren. Hoe dan ook: de crisis lijkt invloed te hebben op onze nachtrust. Slaapexpert Winni Hofman vertelt erover bij Stax&Toine.

Wat de coronacrisis doet met onze nachtrust

Volgens slaapexpert Winni Hofman is dat niet zo vreemd omdat we op dit moment natuurlijker wakker worden doordat we geen wekker zetten. Ook komen we in een soort vakantiemood terecht. Er zijn minder specifieke tijden waarop we dingen móéten doen en door het thuiswerken kunnen we onze tijd zelf indelen. De druk is minder. 

Dromen

Mensen geven ook aan dat zij in deze coronatijd meer dromen. Winni Hofman corrigeert dit. "We dromen niet meer", zegt zij, "maar we herinneren onze dromen beter, wat weer samenhangt met het meer ‘natuurlijk’ wakker worden."

De laatste cyclus van ons slapen, de zogenaamde remslaap of droomslaap duurt langer, omdat deze niet abrupt wordt verstoord door een wekker en daardoor kunnen wij onze dromen nu beter onthouden. Winni Hofman benadrukt hoe belangrijk slaap is voor ons geestelijk welbevinden en dromen voor de verwerking van met name emoties. 

Regelmaat

Voor iedereen die in deze tijd juist niet goed slaapt, adviseert Hofman om eerder op de avond in steekwoorden op te schrijven wat je hebt meegemaakt die dag of wat je voelt, zodat je niet vlak voor het slapen gaan de dag nog gaat overdenken. 

Verder is om goed te slapen regelmaat heel belangrijk. Onze slaap wordt bestuurd door onze biologische klok. "Als je die verstoort, kan die ons ook niet helpen", aldus Hofman. Dus op dezelfde tijd naar bed en ’s morgens op dezelfde tijd eruit! 

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niets. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1