appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Van arts naar patiënt: 'Ik begrijp de patiënt op een dieper niveau'

ANP
vrijdag 4 oktober 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Borstkankerchirurg Hester Oldenburg kreeg zelf tot tweemaal toe borstkanker, waardoor ze niet als arts, maar als patiënt het ziekenhuis binnenkwam. Het beïnvloedde haar in haar benadering van patiënten. "Ik weet nu op een dieper niveau wat de patiënt meemaakt."

De betrokkenheid als arts hielp Oldenburg ook rationeel te blijven gedurende het traject. "In november werd de diagnose gesteld en al op 4 december kon ik geopereerd worden. Maar ik heb twee kleine kinderen dus ik dacht: dat kan helemaal niet de dag voor Sinterklaas."

Behandeld in eigen ziekenhuis

Oldenburg beseft dat ze ook in een unieke positie zat doordat ze ervoor koos in haar eigen ziekenhuis, het Antoni van Leeuwenhoek, behandeld en geopereerd te worden. Hoewel het ook voor haar collega's een klap was toen ze de diagnose kreeg, had ze daardoor wel direct toegang tot het team. "Daardoor realiseer ik me nu dat het des te belangrijker is dat een patiënt direct de arts kan spreken als dat nodig is."

Slecht geregeld

Ook Linda Burger, manager poliklinieken in het Amsterdam UMC, kwam in haar eigen ziekenhuis terecht als patiënt toen ze borstkanker kreeg. "Je kijkt direct je eigen wereld in, ik dacht: wat is het slecht geregeld. Ik merkte hoe vaak afspraken werden afgezegd, medicijnen vergeten en foutjes gemaakt."

Burger kon via codes in de afspraken dossiers zien dat vier op de tien afspraken in het Amsterdam UMC verzet werden – met name de afspraken voor de lange termijn. Dat levert stress op: "de patiënt heeft door d afzegging slapeloze nachten, jan en alleman is al opgetrommeld om mee te rijden en dan wordt er door het ziekenhuis zo een streep doorgezet." Het aantal afzeggingen proberen Burger en het UMC nu terug te dringen door de planning anders in te richten.

Aandacht voor patiënt

Ondanks dat Oldenburg zich feilloos kan verplaatsen in haar patiënten, vertelt ze haar eigen verhaal niet direct om professioneel te blijven in de spreekkamer. Wel beseft ze daardoor hoe belangrijk het is om de tijd te nemen en dat de logistiek in het ziekenhuis goed loopt. "Ik neem meer tijd. Hoewel, een vervolggesprek duurt maar tien minuten en daar moet je alles in bespreken. Dat is eigenlijk gewoon te kort."

De ervaringen van Hester Oldenburg en Linda Burger zijn zondag om tien over elf  's avonds te zien in Kruispunt op NPO 2.

Veranderd inzicht van artsen door zelf aan de patiënt-kant te hebben gestaan

Nóg meer Spraakmakers?

Volg ons op FacebookTwitter of deel je kennis en ervaring met de redactie via de Spraakmakers Community.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1