Geschiedenis
VPRO

Hoe 'rechts-populisten als Thierry Baudet' inspiratie halen uit het christendom

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe 'rechts-populisten als Thierry Baudet' inspiratie halen uit het christendom

Rechts-populisten als Thierry Baudet spelen leentjebuur bij het christendom voor hun evangelie van 'eigen volk eerst'. Dit is niet de eerste keer in de geschiedenis dat rechts-populisten inspiratie halen uit het christendom. ''Baudet wil in zijn kruistocht een gevecht voeren voor de christelijke westerse beschaving'', zegt politicoloog en onderzoeksjournalist Sander Rietveld in OVT.

kruisvaarders

Kruistocht van Baudet

Met een impotent christendom ga je geen kruistocht winnen, riep Thierry Baudet onlangs in zijn verkiezingstournee. ''Baudet neemt stelling tegen de in zijn ogen verweekte christenen van de ChristenUnie of het CDA'', legt Rietveld uit, schrijver van het boek Nieuwe Kruisvaarders - de heilige alliantie tussen orthodoxe christenen en rechtse populisten. "De andere wang toekeren zoals Jezus dat in de Bijbel zegt, daar heeft Baudet niet zoveel mee. Het is een christendom zonder Christus eigenlijk.''

Rechts-populisten zoals Baudet maken gebruik van het zogenoemde gekaapte christendom, vervolgt Rietveld. ''Zij proberen met het christendom het volk af te bakenen. Iedereen die hier geboren is wordt als christen gezien, dat je atheïst of agnost bent maakt verder niet uit. Het gaat om hen om een christelijk Rijk, waarin het christendom van oudsher zijn stempel heeft gedrukt en onze hele cultuur heeft bepaald. Daar komt ook het beroep op die kruistocht vandaan. In veel radicaal rechtse kringen zie je verwijzingen naar kruistochten, bijvoorbeeld op sociale media. Anders Breivik noemde zichzelf een kruisridder. Dat is een veel gebruikte narratief.''

Bondgenoot SGP

Orthodoxe christenen zien in Baudet een potentiële bondgenoot, benadrukt Rietveld. ''Onlangs is er een boek verschenen bij het wetenschappelijk instituut van de SGP, waarin Baudet en Wilders als bondgenoten worden omschreven. Dat komt omdat zij het cultuur christendom propageren.'' Veel SGP'ers verlangen naar een cultuur-christelijke Nederland, ziet Rietveld. ''Dat is voor orthodoxe christenen een heel aanlokkelijk idee. Daarom zoeken ze ook bondgenootschap.''

Anders dan Wilders

Wel maakt Rietveld een duidelijk onderscheid tussen het rechts-populisme van Baudet en dat van Wilders. ''Bij Wilders gaat het om het idee van 'eigen volk eerst'. Maar bij Baudet gaat het degelijk verder. Zijn cultuur christendom is een pijler van zijn politieke ideologie. Hij weet ook dat het zonder de kern van het geloof een façade is, waar je heel makkelijk doorheen prikt. Vandaar dat hij toenadering zoekt tot de SGP. Als je de stempel van goedkeuring hebt van 'ware christenen' dan blijft het ook niet zo in de lucht hangen.''

In deze tijden waarin alles razendsnel verandert en veel mensen het gevoel hebben dat alles aan hen ontglipt, scoort de retoriek van Baudet volgens Rietveld. ''Het is voor veel mensen nogal prettig om een duidelijk verhaal te horen. Dat kan een orthodoxe religie zijn, maar ook een complottheorie zoals QAnon.''

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, abonneer je op de podcast, of volg het programma via Facebook en Twitter

Ster advertentie
Ster advertentie