appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo vervuilend is het sturen van een mail

Pexels
maandag 30 september 2019 | AVROTROS | Radio EenVandaag Twitter

Presentator van Dit was het Nieuws, Harm Edens, stelde dit weekend dat het versturen van een mail meer vervuilend is dan het sturen van een kaart of brief per post. Toch staat onder veel mails: print deze mail niet, dat is beter voor het milieu. Mocht je daarmee denken dat mailen ook beter voor het milieu is dan het sturen van een kaart: je hebt het mis. In Radio EenVandaag een uitleg. 

Hoe duurzaam is een mail versturen?

Wetenschapsjournalist, Anna Gimbrère, opperde het onderwerp in Dit was het Nieuws. Zij stelde dat het ouderwets sturen van een kaartje, veel beter voor het milieu is dan mailen. "Wil je het echt weten?", vroeg Edens. "Ja, post sturen is veel beter voor het milieu."

Koelen van data

In het radioprogramma The Green Quest van BNR vertelde Ton Backx, hoogleraar Industriële Automatisering, al eerder over de absurde hoeveelheid data die we opslaan met z'n allen. "De groei van data gaat veel sneller dan we kunnen bijhouden met technologie." Al onze e-mails worden namelijk opgeslagen in de cloud en dat vraagt veel energie.

Het Google-datacenter in Groningen is een voorbeeld van waar onze bewaarde mails worden opgeslagen. Deze datacenters worden gekoeld tot een optimale temperatuur en dat kost energie.

20 mails is 1000 km autorijden

Maar, hoe vervuilend is één mail? Daarvoor moeten we bij oud-minister Jacqueline Cramer zijn. Zij is tegenwoordig hoogleraar Duurzaam Innoveren aan de Universiteit Utrecht. "We realiseren ons niet dat 20 mails per dag, gedurende een jaar, gelijk staat aan 1000 kilometer rijden in de auto", legt Cramer uit.

Als we dat terugrekenen naar één mail, zou een jaar lang één mail versturen en opslaan per dag gelijk staan aan de CO2-uitstoot van een auto die 50 kilometer rijdt. Per mail staat dat gelijk aan 150 meter rijden met de auto. Daarbij moeten we al onze opgeslagen nieuwsbrieven en onze ongeopende spam mails natuurlijk niet vergeten.

Elektrische auto

Een mail sturen stoot dus indirect aardig wat CO2 uit. Maar, hoe zit dat met het versturen van een kaart? Dat is lastig te checken. Cramer: "Het kost net zoveel CO2 als het vervoersmiddel waarmee de kaart wordt gebracht naar de ontvanger. Als de post wordt gebracht met een elektrische auto die is opgeladen met duurzame energie, is dat beter voor het milieu dan het sturen van een mail. Want dan is de uitstoot 0", sluit Cramer af.

Afhangend van het vervoersmiddel waarmee de post wordt rondgebracht, is het sturen van kaarten en brieven dus beter voor het milieu dan het sturen van een mail. Overigens: als je de mail in de digitale prullenbak gooit, blijft je mail bewaard in de cloud. Leeg je je prullenbak definitief, dan pas kost je mail écht geen energie meer.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1