appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Coronacrisis leidt tot winnaars en verliezers onder winkeliers

ANP
dinsdag 4 augustus 2020 | NOS | Redactie

De omzet van winkeliers is in de coronamaanden april tot en met juli in totaal gestegen met 5,9 procent. Hoewel de kledingbranche met grote verliezen te kampen had, boekten kluszaken, meubelwinkels en supermarkten recordomzetten, meldt het CBS op basis van kwartaalcijfers.

Marjolijn Jaarsma van het CBS over de winkelcijfers

Daarnaast werd er nog nooit zoveel online gekocht. De internetomzet was in het tweede kwartaal 55 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral winkels die naast hun stenen winkel ook een webshop hadden, zagen hun online omzet stijgen. "Deze stijging is uniek", zegt CBS-econoom Marjolijn Jaarsma. Het CBS verklaart het doordat winkels gedwongen hun deuren moesten sluiten. Ook het advies zo veel mogelijk binnen te blijven speelde een rol.

Jaaromzet

De coronacrisis is van grote invloed geweest op de non-foodsector. Waar sommige branches hun omzetten met een kwart zagen stijgen, zette de non-foodsector in zijn geheel het tweede kwartaal van 2020 1,6 procent minder om dan in dezelfde periode. Dit komt met name door de grote verliezen van kleding- en schoenenwinkels. Zo daalde de omzet van kledingwinkels met bijna 30 procent en schoenenwinkel met 25 procent.

Daartegenover staan branches die hun omzet flink zagen stijgen. De doe-het-zelfbranche verkocht een kwart meer producten dan het jaar ervoor. Daarna volgden winkels die elektronica, recreatieartikelen en meubels verkopen.

In de foodsector was de omzet 7,5 procent hoger dan het jaar ervoor. Dit is de grootste stijging sinds de start van de meting in 2005. De stijging is volgens het CBS te danken aan het sluiten van de horeca en het hamsteren tijdens de eerste weken van de lockdown. Behalve de supermarkten deden ook de slagerijen, groenteboeren en bakkers goede zaken.

Marjolijn Jaarsma van het CBS over de winkelcijfers

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1