appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Focus met schrijver en archeoloog Alexander van de Bunt
STER Advertentie

Deze trompettist maakt zelfs van Beyoncé-liedjes jazz

Foto: Ibrahim Maalouf
vrijdag 8 juli 2016 | VPRO |

Oktober 2027. In Frankrijk is een avondklok ingesteld voor 'anderssoortige' mensen. Voortaan moeten zij verplicht hun etnische identificatiebadge dragen. Samenscholing is verboden. Wie protesteert, wordt gearresteerd. De enige hoop is een geheimzinnig underground netwerk dat wordt geleid door onbewapende vrouwen. Hun werkwijze is onbekend, de politie weet alleen dat de vrouwen het contact tussen Fransen en immigranten stimuleren.

Deze situatie schetst de Frans-Libanese trompettist Ibrahim Maalouf in zijn videoclip Run the World (Girls), waarmee hij een groet en ode brengt aan Beyoncé.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De boodschap is duidelijk: Maalouf heeft zijn hoop gevestigd op sterke vrouwen. Als artist in residence van het North Sea Jazz festival, geeft hij maar liefst drie verschillende optredens, waarvan er twee geïnspireerd zijn op power women.

Oosterse diva

Zo eert hij met zijn optreden vanavond de Egyptische zangeres Oum Kalthoum. Deze Kalthoum - een diva wereldberoemd in het oosten, vrijwel onbekend in het westen - is volgens Maalouf één van de vrouwen die met kunst grote invloed hadden op de maatschappij.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De originele Oum Kalthoum

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Imbrahim Maaloufs ode aan Kalthoum

De Volkskrant, die een eerdere uitvoering van Maaloufs Kalthoum in het najaar van 2015 bekroonde met vijf sterren, beschreef jubelend hoe Maalouf in sommige delen een 'fluwelen geluid fluistert, waar zijn adem als woestijnwind doorheen ruist', om later af te sluiten met een 'wervelende ontdekkingstocht' waarin de jazz-swing en de Arabische melodieën als twee partners die 'mijlenver liggen, door Maalouf als koppelaar liefdevol bij elkaar worden gebracht'.

Electro, hiphop, balkan

Daarmee past Maalouf perfect bij de 'formule' van het North Sea Jazz festival. Saxofonist Candy Dulfer (die al vanaf haar twaalfde op het festival speelt), omschreef die 'formule' deze week in een interview met Nooit meer Slapen als volgt: "Alles mengen, en niet luisteren naar wat verstokte oude jazzfans zeggen dat jazz is."

'Alles mengen' is precies wat Maalouf doet. Arabische muziek smelt hij samen met Miles Davis, maar hij gooit er ook balkan- en hiphopinvloeden doorheen. Zelfs elektronische muziek en hard rock verwerkt hij in zijn stukken. 

'Dit is geen jazz'

En zo kan bij Maalouf evengoed Beyoncé  jazz worden. Maaloufs optreden van zaterdagavond draagt hij op aan vrouwen zoals zij. Behalve de cover van Run the World brengt hij eigen composities, met nog meer 'moderne' invloeden dan bij het project Kalthoum.  "Sommige mensen noemen het geen jazz", vertelde hij vorig jaar in een interview met radio 6. "Als het niet van New Orleans komt, is het geen jazz, vinden zij." Maalouf benadert het liever open minded:  "Jazz verandert door de tijd heen, het lééft." 

Luister vanavond bij Nooit meer Slapen naar het interview met cellist Ernst Reijsiger, die zondag optreedt op North Sea Jazz.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1