Cultuur & Media
NTR

Voxpop-maker Roel Maalderink, hoe gaat hij te werk?

foto: Roel Maalderinkfoto: Roel Maalderink
  1. Nieuwschevron right
  2. Voxpop-maker Roel Maalderink, hoe gaat hij te werk?

Programmamaker Roel Maalderink maakt de satirische online serie Voxpop. "Een goede Voxpop is er één die een maatschappelijk thema aansnijdt, de kijker verrast en geestig is", vertelt hij in Kunststof.

Voxpop

De stem van het volk: de mening van de gewone man of vrouw in de straat over een bepaald onderwerp. De term voxpop, afgeleid van het Latijnse vox populi, gaat vaak over straatpeilingen gedaan voor televisie-, radio- of kranten.

Roel maakt een wekelijkse knipoog naar het nieuws waarin hij samen met de man op de straat maatschappelijke thema's bespreekt op een spraakmakende manier. "Ik heb er nu 120 gemaakt", vertelt hij over zijn werkwijze. "Ik probeer heel veel nieuws te volgen. Dan is er iets waar ik me druk om maak of wat ik gek vind en vervolgens kijk ik hoe dat in een goede voxpop mal te gieten is."

Mensen laten twijfelen

"Ik vind het mooi als het lukt om bij een grijsgedraaide plaat, iets wat heel veel wordt gezegd, mensen daarover te laten twijfelen. Zowel de kijker als de geïnterviewde. Bijvoorbeeld, hoe mannelijk bent u? Alle mannen reageren met, heel mannelijk. Als je vervolgens vraagt, waarom dan? Blijkt dat eigenlijk heel lastig uit te leggen. Het is mooi om dat met een straatinterview te laten zien. En ook geestig."

Het is balanceren tussen een goede grap over onwetendheid of iets aan de kaak stellen en mensen dom over laten komen. "Dat is een hele dunne lijn en dat is ook het ontzettend moeilijke. De mensen die je interviewt wil je zo kloppend mogelijk uitzenden en in hun waarde laten. Daar zit ook een verantwoordelijkheid voor mij. Soms komen mensen er ook gewoon niet goed vanaf omdat wat ze zeggen raar is of niet klopt."

View en algoritmes

Gemiddeld trekt hij 400.000 views met zijn video's. Roel: "Het is fijn, want het opent deuren en mogelijkheden. Maar het heeft ook iets geks. Als ik die video's had gemaakt en er hadden twintig mensen naar gekeken, hadden die programma's het ook uitgezonden? Waarschijnlijk niet. Je hebt die views een soort van nodig zodat mensen het oppikken. Maar het gaat er natuurlijk om dat het een leuke video is, of een belangrijke video.

Het hele algoritme van YouTube werkt als een soort snoepwinkel waarbij alles schreeuwt om, klik op deze video. Op YouTube heb ik rond de 10.000 volgers, ik doe er niet zoveel mee. Als je je daardoor gaat laten leiden dan is het niet zo lang houdbaar wat je doet. Dan is het over een aantal jaar klaar. Ik probeer niet teveel in die verleiding te trappen."

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie