appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nog steeds extreem veel sluikreclame bij influencers

Youtube Monica Geuze
donderdag 29 oktober 2020 | Omroep MAX | redactie Nieuwsweekend Twitter

Ongeveer 75 procent van de reclame van influencers wordt niet vermeld. 'Schandelijk' vindt marketing-expert Max Kohnstamm. Hij gaf twee influencers aan bij de Reclame Code Commissie en is in zijn gelijk gesteld. Daarover vertelde hij afgelopen zaterdag in Nieuwsweekend.

Vloggers maken vaker reclame in hun video's zonder dat dat vermeld wordt en dat mag niet volgens de Reclame Code Commissie. Een van die influencers is Monica Geuze, goed voor meer dan een miljoen volgers op Instagram en meer dan een half miljoen op YouTube. Zij maakte reclame voor een Zweedse zelfbruiner zonder ergens te vermelden dat zij ervoor betaald wordt en dat mag niet. Marketing-expert Max Kohnstamm diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie en is in het gelijk gesteld.

De desbetreffende video.

Influencer als vriend

"Het gaat mij niet specifiek om Monica Geuze, maar om het verschijnsel 'influencer-marketing'. En ik vind dat een stuitende vorm van sluikreclame. Het is zo bewust proberen om producten aan te prijzen, alsof je tegen vriendinnen praat. Hier wordt doelbewust de eigen inhoud en reclame vermengd tot iets waardoor de jongere consument denkt dat ze het meent," en dat vindt Kohnstamm een kwalijke zaak.

Media-code is flinterdun

Binnen de reclamewereld is er een speciale social media-code, maar die is volgens Kohnstamm flinterdun. "Het enige dat je hoeft te doen is onder de video te vermelden dat het om een betaalde samenwerking gaat. En het blijkt dus dat in 75 procent van de gevallen dat niet gebeurt. Daarbij komt dat ik het veel te licht vind. Mensen kijken niet naar wat er onder bewegend beeld staat, helemaal niet op een smartphone."

Uit onderzoek van de UvA blijkt dat mensen in veel gevallen niet doorhebben dat het om reclame gaat. "Zeker de jongere volgers van zo'n ster zien het niet als reclame maar als een persoonlijk advies van iemand waar ze tegenop kijken," zegt Kohnstamm.

Nieuwe Mediawat

Op 1 december gaat er een aanpassing van de Mediawet in en daarin worden influencers gelijk geschakeld met commerciĆ«le televisie en vanaf dat moment zullen dus onderscheid moeten maken tussen reclame en de overige inhoud. Kohnstamm: "Alleen de grote vraag is: 'Wie gaat er op toezien?'. Het is niet te doen."

Liever luisteren?

Nieuwsweekend op NPO Radio 1

Iedere zaterdagochtend tussen 08:30 en 11:00 uur presenteren Mieke van der Weij en Peter de Bie het programma Nieuwsweekend voor Omroep MAX.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1