appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'In mijn films neem ik onechte mensen op de hak, zoals in Flodder'

Dick Maas
vrijdag 25 september 2020 | VPRO | Nooit Meer Slapen Twitter

Dick Maas is bekend van filmklassiekers als De LiftFlodder, Amsterdamned, Moordwijven en Prooi. Op het Nederlands Film festival gaat de documentaire De Dick Maas Methode in première, een terugblik op een bijzondere periode uit de Nederlandse filmgeschiedenis. In Nooit Meer Slapen spreekt Pieter van der Wielen 'de bedenker van de beste filmzinnen van vaderlandse bodem'.

Je hoeft er geen filmkenner voor te zijn. Iedereen in Nederland herkent deze filmzinnen wel: 'Buurman, wat doet u nu?' Of: 'Groene zeep, zal ik groene zeep halen?' Alles begint met een idee, vertelt Dick Maas. "Toen het idee voor De Lift ontstond, waren er films over auto’s die mensen belaagden. Dat waren natuurlijk allemaal inspiratiebronnen voor mij. Ik dacht aan een machine die op hol slaat."

Nooit begrepen waarom Stephen King geen film maakte over een moordende lift

Dick Maas

Maar het maken van die films was geen eenvoudige opgave, zucht Maas. Het vinden van budgetten voor zijn grootste ideeën was geen vanzelfsprekendheid. "Een film als De Lift in Nederland maken, was best lastig. Vooral omdat het een genre was dat niet beoefend werd in Nederland. In Amerika was het wel interessant om zulke films te maken."

"Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom Stephen King geen film maakte over een moordende lift. Ik heb het verhaal geschreven en nooit bij stil gestaan hoe ik dat zou moeten doen. Want ik wist dat ik een oplossing zou vinden met een redelijk bescheiden budget."

'Geen plat vermaak'

Daarna volgde Flodder, die een grote hit werd in de Nederlandse bioscoopzalen. "Dat was een absurd bezoekersaantal van 2,3 miljoen. Dat zal je in deze tijd niet zo snel halen, vooral met het vele aanbod online." Naast het succes was er ook kritiek op zijn films. Het zou allemaal te oppervlakkig zijn. Stellig is Maas daarin. "Ik maak films met vermaak, niet voor mezelf maar voor het publiek."

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pieter van der Wielen in gesprek met Dick Maas

Hoe vermakelijk Flodder ook is, bevat de film een kritische blik op de autoriteit. "Je kan over mijn films niet beweren dat het louter vermaak is. In Flodder zie je in een arm gezin verhuizen naar een luxe wijk, waar mensen zich anders voordoen dan ze zijn. Het zijn onechte mensen die ik op de hak neem."

De Dick Maas Methode

Na vele filmklassiekers is het eindelijk tijd om een kijk te nemen op de bijzondere tijd uit de Nederlandse filmgeschiedenis. De documentaire De Dick Maas Methode gaat deze week in première op het Nederlands Film Festival. Maar is zeker geen eindstation voor Dick Maas, laat hij enerverend weten. "Meestal worden docu's gemaakt over je gemaakt als je klaar bent. Ik ben zeker nog niet van plan om te stoppen."

Liever luisteren? Dick Maas in Nooit Meer Slapen

Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?

Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1