Cultuur & Media
KRO-NCRV

Culthit Promenade: 'Mensen zijn ontwend om naar absurde tv te kijken’

foto: NTR/NPOfoto: NTR/NPO
  1. Nieuwschevron right
  2. Culthit Promenade: 'Mensen zijn ontwend om naar absurde tv te kijken’

Gisteren was de voorlopig laatste aflevering van het satirische programma Promenade van de NTR. Journalist Gijs Groenteman werkte hier aan mee en concludeert dat mensen niet meer gewend zijn om naar absurde televisie te kijken.

Op de plek van Zondag met Lubach kwam de absurdistische droom van bedenker en presentator Diederik Ebbinge uit. Hij mocht acht afleveringen maken van zijn Promenade. Een satirisch programma waarbij de televisie zelf op de hak wordt genomen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kijkcijfers

Hoewel de kijkcijfers – die ook in het programma veelvuldig op de hak werden genomen – matig waren, werd het al snel een culthit onder een kleinere groep kijkers. Groenteman: "Het wonderlijke en grappige van het programma was dat het heel slecht scoorde, maar het had wel zijn waarde omdat er heel veel over gepraat werd."

Ebbinge deed in DWDD nog een oproep aan alle mensen die mee doen aan het kijkcijferonderzoek om af te stemmen op zijn programma. "Iedereen met zo'n kastje, kijken!" Het programma sloot de achtste en laatste aflevering beter af met 730 duizend kijkers.

Totale vrijheid

Wat Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Klok zo goed aan het programma vond, was dat er totale vrijheid bij de makers leek te liggen. "Ze hadden carte blanche om gewoon weer lekker gekke dingen te doen. Dat moeten ze vaker doen. Neem een risico."

VPRO

Groenteman ziet steeds meer eenheidsworst op de publieke zender en dat komt volgens hem door het bestaan van netmanagers. "Dat is één iemand die het grotere geheel, het grote publiek in de gaten moet houden."

Toen de NPO nog veel meer uit verschillende omroepen bestond, konden er vaak meer bijzondere en absurdistische programma's ontstaan denkt hij. Vooral bij de VPRO, waar volgens hem een regelloze cultuur heerste, ontstonden door die vrijheid programma’s als Theo & Thea, Rembo & Rembo en Jiskefet.

Ster advertentie
Ster advertentie