Cultuur & Media
AVROTROS

YouTube bestaat 15 jaar: Luuk Ikink en Rachid Finge kunnen niet zonder

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. YouTube bestaat 15 jaar: Luuk Ikink en Rachid Finge kunnen niet zonder

YouTube viert dit jaar feest. Volgende week bestaat het platform 15 jaar. Inmiddels wordt er elke dag wereldwijd een miljard uur op YouTube gekeken. Presentator en YouTube-nerd Luuk Ikink en communicatiemanager van YouTube, Rachid Finge, vertellen in Humberto over het immense platform.

Waarom is YouTube eigenlijk ontstaan? "De oprichters wilden een probleem oplossen. Als je een grappig filmpje had, kun je het niet makkelijk met je vrienden delen", duidt Finge. Nu komen er inmiddels 2 miljard mensen per maand naar YouTube.

Kookvideo's

Ikink is razend enthousiast over de vele kookvideo's op YouTube, en dan vooral die video's waar het geluid van het snijden, bakken en braden de boventoon voert. "Een van de kookvideo's die ik graag kijk, zijn video's van twee anonieme gasten. Ze komen niet in beeld en koken in de natuur. En het geluid is dus ook heel belangrijk", vertelt Ikink. "Dit is gewoon 7 of 8 minuten genieten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Als je dit zelf zou bedenken en tegen iemand zou zeggen, zou je worden uitgelachen. Maar het mooie aan YouTube is dat je dit gewoon zelf kunt maken en kunt plaatsen", zegt Finge.

Designvideo's

Een ander genre wat Ikink graag onder de aandacht brengen zijn de zogenoemde designvideo's. Waarom? "Het is eigenlijk VT Wonen maar dan op zijn chique. Huizen met een prijskaartje van 130 miljoen laten ze gewoon helemaal zien."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meest bekeken

De meest bekeken video op het platform is goed voor ruim 6,6 miljard views. Het is de videoclip van de zomerhit Despacito van Luis Fonsi.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De eerste ooit

Ondanks dat er op zijn zachtst gezegd niet bijzonder veel gebeurt in de eerste video die ooit op YouTube is geplaatst, is deze video in bijna 15 jaar tijd wel ruim 84 miljoen keer bekeken. De video is door een van de oprichters gemaakt. "Waarschijnlijk met een digitale camera, omdat de camera op telefoons toen nog niet zo goed was", vertelt Finge.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Luuk Ikink en Rachid Finge over Youtube

Ster advertentie
Ster advertentie