appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Stax&Toine
STER Advertentie

Superhelden hebben het filmdecennium gered

ANP
woensdag 18 december 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Wie zijn de grootste culturele gamechangers van de afgelopen tien jaar? Over die vraagt buigt De Nieuws BV zich deze week. Van beeldende kunst tot speelfilms, en van tv-series tot muziek en literatuur, het komt allemaal voorbij. Vandaag: Volkskrant-recensent Floortje Smit over de filmwereld.

Superheldenfilms: feit of fictie?
Het is niet een specifieke film, acteur of regisseur, nee het is een heel genre. "De superheldenfilms hebben dit decennium de macht overgenomen. En dan specifiek ook nog eens de superheldenfilms die gemaakt zijn vanuit een vrouwelijk perspectief. Wonder Woman staat daar symbool voor, maar ook Captain Marvel."

"Die film zag ik dit jaar en toen snapte ik pas hoe persoonlijk deze films kunnen zijn", vervolgt Smit. "Deze vrouwelijke superheld hield van dezelfde muziek als waar ik van hield, groeide op in dezelfde tijd als ik. De film spreekt je heel erg persoonlijk aan."

Die herkenbaarheid is een van de belangrijkste redenen om de superheldenfilm tot 'gamechanger' te benoemen. Want naast de eerdergenoemde sterke vrouw is er ook een film als Black Panther, die voor het eerst een zwarte superheld als hoofdpersoon ten tonele bracht. 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Weinstein

Toch zit er een zwart randje aan dit verhaal: Harvey Weinstein. Je kunt de koers van de filmwereld in het afgelopen decennium niet los zien van hem, betoogt Smit. "Er was al een ontwikkeling gaande waarin steeds meer werd gekeken naar diversere films."

Smit: "Maar door hem is de vrouwelijke stem zo zeer uitvergroot dat je dat ook terugziet in de filmindustrie. Al die vrouwen hebben zich verenigd, door #MeToo, in het besef dat de filmwereld zo in handen is van mannen en dat dat niet goed is."

Kleinere films

Het effect van de grote superhelden-blockbusters heeft ook effect op de wat kleinere bioscoopfilms. "Het zijn zulke grote producties, die zoveel budget hebben weggezogen, dat je vooral dit soort films ziet. Mensen snakken daardoor inmiddels wel naar kleine verhalen. Die zijn naar Netflix getrokken, om daar een thuis te vinden."

De streamingsdiensten dus. En het feit dat daar nu ruimte en geld is gaat in het volgende decennium een grote impact hebben, denkt Smit. "Er gaat een zekere vermoeidheid optreden en er is echt behoefte aan meer gelaagdheid."

Maar op dat punt zijn we wel mede gekomen dankzij de grote superheldenfilms.

Superheldenfilms: feit of fictie?

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1