appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Öphef over de O van Eus

ANP
vrijdag 29 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Niet iedereen haalde de ironie uit de column van Özcan Akyol gisteren in het AD. Die beklaagde zich dat hij als Nederlander van Turkse afkomst, zich buitengesloten voelt zolang er geen chocoladeletters te krijgen zijn van bijvoorbeeld een Ö met umlaut. Vandaag bleek dat fabrikanten er inmiddels opgedoken zijn.  

Als Eus probeerde met ironie een maatschappelijk onderwerp aan te stippen dan is dat gelukt, denkt Wouter de Winther van De Telegraaf. "Het zegt ook veel over de fabrikanten dat ze denken dat er echt geld te verdienen is met dit gat in de markt."

Zihni Özdil

Een paar maanden geleden deed voormalig Tweede Kamerlid van GroenLinks en schrijver Zihni Özdil hetzelfde. Hij twitterde dat supermarkt Lidl 'de aller- allerbeste supermarkt van Nederland' is. In het ironisch bedoelde bericht reageerde hij op een advertentie van de Duitse supermarktketen die sprak van een 'feestontbijt' in plaats van het woord 'kerstontbijt'. De winkel zou tegemoetkomen aan islamitische klanten en Özdil twitterde: 'zeiken op Lidl moet strafbaar worden.'

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tweet Lidl
 "Je wilt het niet weten," zegt Özdil, "ik kreeg duizenden hatelijke reacties die gingen over mijn afkomst." Of dit een collectief gebrek aan humor is, weet Özdil niet. "Al sinds de jaren tachtig weten we dat 40 tot 50 procent doodsbang is dat de Nederlandse cultuur onder vuur ligt."

Volgens de schrijver en columnist zullen bange mensen de ironie - hoe dik het er ook op ligt - nooit begrijpen. "Ze zijn al bang, ze zoeken iets om die angst te bevestigen." 

Kloof 

Het AD schreef er vandaag een follow-up over. Volgens de krant snapte niet iedereen de ironie. De krant haalde binnengekomen reacties aan van iemand die vindt dat 'ze' moeten afblijven van 'ons' alfabet. De hoofdredacteur van NU.nl vindt dat ze hier beter geen extra aandacht aan hadden kunnen besteden. "Daarmee vergroot je een kloof die er misschien helemaal niet is op dit vlak. Eus maakt gewoon een geintje van dit soort ophef over zaken die volkomen kolderiek zijn." 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1