appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

‘Het normaliseren van gamen is gevaarlijk’

Wat Jij!? (EO)
woensdag 30 oktober 2019 | EO | NPO Radio 1 | Redactie Wat Jij!?

Games als Call of Duty of Fortnite hebben over de hele wereld enorm veel fans. Maar niet iedereen is daar even enthousiast over, want het aantal gameverslaafden groeit gestaag. Daarom staat in de IGTV-aflevering van Wat Jij!? de vraag centraal of gamen zo leuk is als dat het eruit ziet.

Koen Schobbers is game- en esportexpert, maar was vroeger actief als professioneel gamer. “Toen speelde ik ongeveer 15 à 20 uur per week, maar in de week voor het WK steeg dat tot 25 à 30 uur. Tegen familie en vrienden zei ik dan dat ik me moest concentreren en even niet bereikbaar was.”

Fulltimebaan

Hij heeft zichzelf nooit als gameverslaafde gezien. “Mijn leven was wel in balans, en gamen nam niet de overhand. Het heeft mijn leven verrijkt.” Volgens Koen spreek je van een gameverslaving als het spelen van een spel negatieve impact gaat hebben op andere vlakken, zoals slapen, studie, sport en sociaal leven.  

Wie daarover mee kan praten is Michiel Smit, schrijver van het boek Gameboy en ex-gameverslaafde. “In mijn tienertijd speelde ik 40 uur per week of meer, en was het eigenlijk een fulltimebaan.” Nu hij er op terug kijkt, is hij van mening dat het zijn leven heeft verarmd. “Mijn gamegedrag sloeg om van lol hebben, naar een manier om te ontsnappen en de pijn te verminderen.”

Beïnvloeden

Koen Schobbers erkent dat gamen een imagoprobleem heeft, maar ziet ook dat het stigma is veranderd. “Mensen duwen je nu niet meer zo snel in een hokje, maar zijn nieuwsgieriger geworden naar de gamewereld.”

Volgens Michiel is het normaliseren van gamen ook best gevaarlijk. “Games pakken je aandacht, houden je vast, en zetten je aan tot aankopen. En het is heftig, want ze zijn gericht op jonge kinderen. Zij zijn beter te beïnvloeden, hebben meer vrije tijd en kunnen langer klant blijven.”  

Wat Jij!? kijken

Het Instagram TV-programma is te zien via de Instagram-app. Zoek dan op NPO Radio 1, via de Instagram-pagina van NPO Radio 1  of klik direct door naar de stories van NPO Radio 1.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1