appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Oud-staatssecretaris Cultuur en Media: 'Toppers NPO mogen best meer verdienen'

ANP
maandag 7 oktober 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De 'toppers' van de publieke omroep mogen best meer verdienen dan de balkenendenorm. Dat zegt Medy van der Laan, oud-staatssecretaris van Cultuur en Media, in Spraakmakers. "Nu wordt er strak vastgehouden aan de balkenendenorm met als gevolg dat mensen sneller vertrekken dan de NPO lief is." 

Het Mediaforum met Jan Slagter, Arjen Fortuin en Medy van der Laan
Van der Laan was tot juli 2006 staatssecretaris van Cultuur en Media voor D66 in het kabinet-Balkenede II. Ze zegt er zelf geen moeite mee te hebben als bepaalde presentatoren van de NPO meer zouden verdienen dan de wet normering topinkomens (WNT). Volgens Van der Laan moeten we een rustig debat met elkaar kunnen voeren over of we de desbetreffende presentatoren meer betalen of liever zien vertrekken.

Reclame 

De oud-staatssecretaris zegt ook tegen het plan van huidig minister van Onderwijs, Cultuur en Media Arie Slob te zijn om voor 20.00 uur geen reclames uit te zenden op NPO 3. "Ik heb dat als staatssecretaris altijd geblokkeerd", vertelt ze. Toen ter tijd ging het nog om 200 miljoen euro aan reclame-inkomsten. "Ik vond het elitair om te zeggen dat de publieke omroep het zonder reclame moest doen. Er was veelal de emotie: 'ik stoor me aan de reclame, dus dan moet het er maar af.' Dat vond ik geen goed argument."

Dat vond ik geen goed argument

Naar eigen zeggen keek Van der Laan vooral naar de zakelijke argumenten voor wel of geen reclame bij de NPO. "We hadden die 200 miljoen euro anders bij jeugdzorg of zo weg moeten halen, want zonder dat bedrag vond ik het niet verantwoord. En er is ook gewoon een advertentiemarkt die heel duidelijk de doelgroep van de NPO voor ogen heeft. Die kan die doelgroep dan straks niet meer bereiken." 

Het Mediaforum met Jan Slagter, Arjen Fortuin en Medy van der Laan

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1