appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Terug naar de roerige jaren 80 in de nieuwe Baantjer film

Arne Toonen
woensdag 17 april 2019 | NTR | Redactie Kunststof Twitter

Regisseur Arne Toonen maakte furore met de familiefilms Dik Trom en De Boskampi’s en werd na zijn misdaadkomedie Blackout gebombardeerd tot de Quentin Tarantino van de Lage Landen. In zijn nieuwe film Baantjer Het Begin wordt De Cock als jonge rechercheur gestationeerd op Bureau Warmoesstraat in 1980, het roerige jaar van 'geen woning geen kroning'. In Kunststof vertelt hij over het maken van deze film.

Arne Toonen over Baantjer

‘Het was oorlog in de stad’

"Ik heb heel veel research over de jaren 80 gedaan voor de film. Een fascinerende periode. Eigenlijk de heftigste periode van Amsterdam sinds de Tweede Wereldoorlog, het was gewoon oorlog in de stad. Het was nog veel gewelddadiger dan ik in de film laat zien, hoewel we toch niet mals zijn met de krakersrellen en het politiegeweld.

Er waren vier groepen: de penoze, de politie, de junks en de krakers. Met de penoze kon de politie een normaal gesprek voeren, met de junks soms, afhankelijk van hun toestand. Maar met de krakers viel echt niet te praten, die waren zo antiautoritair en gewelddadig. Maar de politie zelf was ook veel harder dan nu. Als iemand zich in de wachtruimte van Bureau Warmoesstraat niet kon gedragen kreeg hij een knal tegen z’n hoofd of werd hij van de trap geduwd. Het ging er echt hard aan toe."

De Wallen van nu zijn een soort Disneyland voor seks

Arne Toonen

Het is een periodefilm die zich afspeelt in een Amsterdam van 1980 dat niet meer bestaat. "Het was niet makkelijk om locaties te vinden voor de film want De Wallen van toen bestaan niet meer, het is nu een soort Disneyland voor seks, alles is opgeschoond en opgekuist. Bovendien moet je pooiers uitkopen en alle auto’s weghalen, veel te duur en veel te veel gedoe. Daarom hebben we De Wallen van toen opnieuw moeten creëren. Dat is ons gelukt op een geweldige locatie in Leiden."

Clapper loader

Toonen begon zelf ooit als clapper loader op de set van de legendarische tv-serie Baantjer. "Ik zat daar heel dichtbij het vuur, zo dichtbij had ik nog nooit gezeten. Ik moest de lenzen aangeven, leerde alles over de cameratechniek, zat naast het statief en hoorde alle regieaanwijzingen. Dat was zo’n rijke filmervaring, in die drie maanden heb ik ontzettend veel over het vak geleerd." Hij kon toen niet bevroeden dat hij later de regisseur zou worden van de film Baantjer Het Begin

Arne Toonen in Kunststof

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:30 en 20:30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op TwitterFacebook en Instagram.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1